Silver Tourism | Η απόλυτη προϋπόθεση για την ανάπτυξη του τοπικού ποιοτικού τουρισμού

Ποιοι είναι οι ασημένιοι τουρίστες, τι επιζητούν και μπορούν να δώσουν υπεραξία στην τοπική τουριστική αγορά

Share

Οι προοπτικές ανάπτυξης του «Τουρισμού 55+», του λεγόμενου «Ασημένιου Τουρισμού», που αφορά τους τουρίστες άνω των 55 ετών μπορεί να γίνει καταλύτης τόσο για την τοπική τουριστική κίνηση όσο και για την πολυπόθητη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Οι «ασημένιοι τουρίστες» είναι έμπειροι ταξιδιώτες, με ελεύθερο χρόνο και ευελιξία, θεωρούν το ταξίδι μέρος του life style τους, έχουν περισσότερες αποταμιεύσεις, ζητούν υψηλότερης ποιότητας υπηρεσίες, δεν ενδιαφέρονται για συγκινήσεις, ενώ αναζητούν ασφάλεια. Ενδεχομένως να έχουν θέματα υγείας ενώ δεδομένο είναι πως θέλουν  λειτουργικά καταλύματα και αν είναι δυνατόν ιατρική φροντίδα στο ξενοδοχείο.

Ενδιαφέρονται για περιοχές με ιστορία, με λαογραφία, με μνημεία και με φύση. Ψάχνουν εμπειρίες ηρεμίας, παρέας, χαλαρότητας και όχι πολυκοσμία. Χαρακτηριστικά που υπάρχουν στην Παραμυθιά και την ευρύτερη περιοχή.

Οι 55+ τουρίστες δίνουν υπεραξία στον τουρισμό αφού οι άνθρωποι αυτών των ηλικιών ταξιδεύουν στα άκρα της σεζόν, δίνοντας επιμήκυνση στην περίοδο.

Τα ξενοδοχεία που υπάρχουν αυτή την στιγμή στην Παραμυθιά και την ευρύτερη περιοχή, μπορούν να υποστηρίξουν τους «ασημένιους τουρίστες» καθώς έχουν όλα τα βασικά χαρακτηριστικά που επιζητεί αυτή η κατηγορία τουρισμου.

Θα μπορούσαν να είναι τα πλέον ανταγωνιστικά στην Ήπειρο και όχι μόνο, σε περίπτωση που αναπτύξουν και υπηρεσίες φροντίδας, έχοντας το βασικό ιατρικό εξοπλισμό, άλλα και επιπλέον υπηρεσίες όπως ενημέρωση για το μενού με τρόφιμα που δεν προκαλούν αλλεργίες ανά κατηγορία αλλεργιών, ενημέρωση για τα εφημερεύοντα φαρμάκια νοσοκομεία κτλπ.

Μιλώντας στην paramythia-online,gr ο Νίκος Παππάς (ιδιοκτήτης επιχείρησης στην Παραμυθιά με ιατρικά είδη), σημείωσε πως τα καταλύματα μπορούν να δώσουν την παραπάνω υπεράξια, με ελάχιστη επένδυση, προσφέροντας στους πελάτες τους το βασικό ιατρικό εξοπλισμό όπως μετρητές πίεσης, οξύμετρα, φαρμακεία πλήρως εξοπλισμένα, φάρμακα αλλεργιών, μετρητή ζάχαρου, παγοκύστες εκτάκτων ανάγκης, σύστημα ακινητοποίησης κεφαλής (κολάρο), συσκευή αντιμετώπισης πνιγμονής, άλλα και αναπηρικά αμαξίδια και παροχείς οξυγόνου, που δημιουργούν το κατάλληλο περιβάλλον για τους «ασημένιους τουρίστες»

Η επένδυση ενός ξενοδοχείου για να έχει τα παραπάνω, είναι πολύ μικρή καθώς το πιο ακριβό από όλα είναι το μηχάνημα παροχής οξυγόνου και το αναπηρικό αμαξίδιο ενώ όλα τα υπόλοιπα είναι της τάξεως των λίγων ευρώ, ενώ αρκετές υπηρεσίες έχουν μηδαμινό κόστος για τον ξενοδόχο.

Η εμπειρία της διατροφής είναι πολύ σημαντική για τους «ασημένιους τουρίστες».

Δεν ψάχνουν τυποποιημένα φαγητά άλλα το ιδανικό για αυτούς είναι η τοπική γαστρονομία. Παραδοσιακές τοπικές πίτες, τοπικά τυροκομικά προϊόντα, τοπικά ζυμαρικά, τοπικά γλυκά κτλπ, είναι αυτό ακριβώς που θέλουν.

Για το ζήτημα αυτό, τις επόμενες ήμερες θα μπορέσετε να διαβάσετε σχετική συνέντευξη στην paramythia-online.gr με τον αρχιμάγειρα Αντώνη Χαντζάρα.

Ποιες είναι οι κατηγορίες του ασημένιου τουρισμού
1. 55-65 ετών εργαζόμενοι, καλή υγεία, υψηλό εισόδημα, σύγχρονο lifestyle.
2. 65 – 70 ετών, συνταξιούχοι πρώτα δείγματα κάμψης υγείας, συρρικνωμένο εισόδημα, ελεύθερος χρόνος, μοναξιά.
3. 70 – 85 ετών, Γηριατρικοί Τουρίστες χωρίς ασφάλιση ταξιδίου, προβλήματα υγείας, ευαλωτότητας, ακόμα πιό μειωμένη οικονομική δυνατότητα. Οι expats επιστρέφουν στη βάση τους για νοσοκομειακή περίθαλψη.

Ποιό είδος Τουρισμού;
1. «Ασημένιος Τουρισμός» : Με κριτήριο το lifestyle, χαλάρωσης, χαμηλότερης έντασης, υψηλής ποιότητας και εξυπηρέτησης/Ευζωΐας, Ευεξίας, κλπ.
2. Ασημένιος Τουρισμός+ : Αναζήτησης νέων εμπειριών, Ευζωίας– παραχείμασης ή μακρόχρονης διημέρευσης, ανάγκες διατροφής, κλίματος, ενσωμάτωσης στο τοπικό ιστό.
3. Πέρασμα στον Γηριατρικό Τουρισμό: Αυξημένες ανάγκες υποστήριξης, ειδικά πακέτα στοχευμένα στην Μακροχρόνια Μέριμνα, Ιαση, Θεραπεία, Ευεξία, και Ευζωΐα.

Συνεδρία έχουν απασχοληθεί για τον ασημένιο τουρισμό με πιο πρόσφατο το Economic forum των Δελφών, απο το οποίο αναδέχτηκε πόσο μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα αναδεικνύεται η αύξηση παγκοσμίως του ασημένιου τουρισμού, των τουριστών δηλαδή της τρίτης ηλικίας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της νέας μελέτης της «ΔιαΝΕΟσις», τα βασικά σημεία της οποίας παρουσιάστηκαν στο forum.

Σύμφωνα με το Γιάννη Τούντα, καθηγητή Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και εκ των συγγραφέων της έρευνας για τον τουρισμό της τρίτης ηλικίας, το 7,3% των ενηλίκων στη Βόρεια Ευρώπη δηλώνει ότι θα ήθελε μετά τη σύνταξή του να μείνει σε μια χώρα της Νότιας Ευρώπης. Αυτό μεταφράζεται σε ζήτηση για 2,7 εκατ. παραθεριστικές κατοικίες τα επόμενα 30 χρόνια. «Δυστυχώς σε αυτό το κομμάτι της αγοράς η χώρα μας είναι πολύ πίσω όταν στις άλλες χώρες της Μεσογείου πολλοί οργανισμοί κινούνται στην κατεύθυνση της δημιουργίας συγκροτημάτων και κατοικιών προσαρμοσμένων στις ανάγκες της τρίτης ηλικίας.

Όχι όμως και η χώρα μας, όπου υπάρχει μια σειρά από αντικίνητρα από τη φορολογία μέχρι και τις υποδομές, την ασφάλεια και τις παρεχόμενες ιατρικές ή υγειονομικές υπηρεσίες», υπογράμμισε ο κ. Τούντας, σημειώνοντας ότι στην Πορτογαλία ισχύει ειδική χαμηλή φορολογία για τους ξένους που θέλουν να εγκατασταθούν στη χώρα.

Ο ίδιος ανέφερε ότι στην Ευρώπη το 2010 οι τουρίστες τρίτης ηλικίας αντιπροσώπευαν το 15% των τουριστών. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να ξεπεράσει το 25% το 2020 και το 35% το 2030.

Από την πλευρά του ο οικονομολόγος και συνεργάτης της ΔιαΝΕΟσις Αρίστος Δοξιάδης επισήμανε ότι η αξιοποίηση του τουρισμού τρίτης ηλικίας θα έδινε σημαντική ώθηση σε δύο κλάδους με αργούν δυναμικό, τον ιατρικό και τον οικοδομικό. Ειδικότερα, στον κλάδο των ακινήτων υπολογίστηκε ότι θα μπορούσε να αγοράζονται 20.000 ακίνητα από ξένους ετησίως με τα 2/3 να είναι τα νεόδμητα.

Ο Πλάτων Τήνιος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, είπε πως «το φαινόμενο της μακροβιότητας είναι ξεχωριστό από τη γήρανση. Οι 75χρονοι σήμερα έχουν το ίδιο επίπεδο υγείας με αυτούς που ήταν 65 χρονών την δεκαετία του ’70. Η μακροβιότητα, εκεί που ήταν εξαίρεση, γίνεται θέμα lifestyle. Ένας πλανήτης που χαρακτηρίζεται από τη μακροβιότητα είναι κάτι τελείως άγνωστο». Ο ίδιος είπε πως «το θέμα της μακροβιότητας είναι μια μεγάλη ευκαιρία στην οποία πρέπει να προσαρμοστούμε και ως κοινωνίες και ως άτομα».

Έχει υπολογιστεί πως ως καταναλωτές, τα άτομα της τρίτης ηλικίας ετήσια θα δαπανήσουν το 2020 γύρω στα 15 τρισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή τα 3/4 της οικονομίας των ΗΠΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το 2050 το ένα τρίτο της τουριστικής δαπάνης στην Ευρώπη θα προέρχεται από άτομα άνω των 65 σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες.

Οι υπηρεσίες προς την τρίτη ηλικία δεν αφορά, όμως μόνο τον τουρισμό, αλλά και τη μόνιμη εγκατάσταση ηλικιωμένων στη Νότια Ευρώπη με την αγορά κατοικίας, τις υπηρεσίες υγείας και ευεξίας κ.ά.

In this article

Join the Conversation