10 ερωτήσεις στην Γενική Γραμματέα Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας Αθηνά Καλύβα

Συνέντευξη

Στην ενότητα «10 ερωτήσεις» η paramythia-online.gr, φιλοξενεί την Γενική Γραμματέα Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, Παραμυθιώτισσα κ. Αθηνά Καλύβα.

Διαβάστε τι αναφέρει η κ. Καλύβα μεταξύ άλλων, για τις μειώσεις φόρων, για την δημόσια περιουσία, για τις επενδύσεις στον τουρισμό, τα ακίνητα της Παραμυθιάς που περάσαν στο υπερταμειο, άλλα και την Παραμυθιά των παιδικών της ετών:

1. Έχετε αναλάβει ένα ιδιαίτερα νευραλγικό πόστο για την οικονομία της χώρας. Πως αισθάνεστε με τα νέα σας καθήκοντα;

Πριν από τρείς σχεδόν μήνες, αποδέχτηκα την τιμητική πρόταση κ. Πρωθυπουργού και της Νέας Κυβέρνησης να αναλάβω την Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, μια Γραμματεία με μεγάλο και ποικίλο αντικείμενο που περιλαμβάνει εκτός της Φορολογικής Πολιτικής το νευραλγικό τομέα της Δημόσιας Περιουσίας αλλά και τον ελεγκτικό μηχανισμό του ΣΔΟΕ και του Οικονομικού Εγκλήματος. Η απόφαση ομολογώ δεν ήταν εύκολη, καθώς πέραν του προσωπικού και οικογενειακού στοιχείου, έπρεπε να αποχωριστώ μετά από πολλά χρόνια σημαντικής καριέρας στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. αγαπημένους συναδέλφους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το πολύ ενδιαφέρον και νευραλγικό αντικείμενο του συντονισμού των διαφόρων οριζόντιων υπηρεσιών της Ε.Ε. για την ανάπτυξη νομοθετικών πρωτοβουλιών στον φορολογικό τομέα αλλά και την αξιολόγηση των μεταρρυθμίσεων των Κρατών μελών στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Ωστόσο, η διάθεση προσφοράς στην Χώρα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη καμπή, καθώς και ο έμφυτος πατριωτισμός που με διακατέχει και έχει κληρονομηθεί αυτούσιος από τον αείμνηστο Πατέρα μου τον Κώστα Καλύβα, την Οικογένειά μου, αλλά και το ιστορικό βάρος και η κληρονομιά της λατρεμένης περιοχής μας δεν μου άφησε κανένα περιθώριο, ούτε σκέψεις για τη μη αποδοχή της πρότασης και των προκλήσεων που αυτή συνεπάγεται .

2. Στις αρμοδιότητες σας είναι και υποβολή εισηγήσεων για την αναμόρφωση της φορολογικής νομοθεσίας. Με δεδομένη την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για μειώσεις φόρων, τι να παραμένουμε μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς άλλα και μέσα στο 2020;

Ήδη τα δείγματα των πρώτων μηνών της Νέας Κυβέρνησης, των πολιτικών που υιοθετούνται και τα αποτελέσματα αυτών είναι ξεκάθαρα θετικά. Οι πολίτες είδαν συγκεκριμένες μειώσεις των φορολογικών βαρών τους όπως του ΕΝΦΙΑ, ενώ το νέο σύστημα των ρυθμίσεων σε 120 δόσεις με διευρυμένο πεδίο εφαρμογής και ελαστικότερα κριτήρια ανακούφισε χιλιάδες συμπολίτες μα από το «βραχνά» του βάρους των οφειλών προς το δημόσιο καθώςη ένταξη στη ρύθμιση παρέχει τη δυνατότητα να συνεχίσει ο φορολογούμενος την συνήθη επαγγελματική του δραστηριότητα με αναστολή των μέτρων είσπραξης και ως και πλήρη απαλλαγή από τυχόν τόκους και προσαυξήσεις Επιπλέον, υλοποιούνται παρεμβάσεις στο φορολογικό σύστημα με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές για την οικονομική και φορολογική πολιτική όπως αυτές ανακοινώθηκαν στην έκθεση της Θεσσαλονίκης από τον Πρωθυπουργό της χώρας. Αυτές οι παρεμβάσεις είναι συνεκτικές καλύπτουν όλο το μείγμα της φορολογικής πολιτικής και κα περιλαμβάνουν νέα κλίμακα στη φορολογία εισοδήματος με στόχο ένα προοδευτικότερο σύστημα φορολόγησης, μειώσεις συντελεστών στη φορολογία επιχειρήσεων, στοχευμένες παρεμβάσεις στον ΦΠΑ για ενίσχυση κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων, παρεμβάσεις στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με στόχο την δημιουργία ενός φορολογικού συστήματος που θα ευνοεί τις επενδύσεις, θα ενισχύει την αγορά ακινήτων, θα απλοποιεί διαδικασίες ενώ θα δημιουργεί και προϋποθέσεις ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς με σταθερή ματιά στο μέλλον και τις επόμενες γενιές. Στο αμέσως προσεχές διάστημα οι αλλαγές αυτές θα γίνουν πιο συγκεκριμένες ενώ περαιτέρω μειώσεις θα υλοποιηθούνι στο 2020 λαμβάνοντας υπόψη τον την πορεία της οικονομίας και τον υφιστάμενο δημοσιονομικό χώρο. Ταυτόχρονα οι νέες οργανωτικές αλλαγές αναμένεται να ενισχύσουν τον επιχειρησιακό χαρακτήρα του ΣΔΟΕ απομακρύνοντας τυχόν αγκυλώσεις και σφάλματα του παρελθόντoς καθιστώντας το ΣΔΟΕ ως μία υπηρεσία στην υπηρεσία των πολιτών για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου του οικονομικού εγκλήματος και της φοροδιαφυγής.

3. Έχετε υπάρξει επί σειρά ετών Φορολογικός Ακόλουθος στην μόνιμη ελληνική αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες. Ο Πρωθυπουργός αναφέρει συχνά πως η μείωση της φορολογίας θα έρθει χωρίς να υπάρξει άμεση ρήξη με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Με βάση την εμπειρία σας, πόσο μακριά βρισκόμαστε από τον μέσο όρο φορολόγησης που συναντούμε στην Ε.Ε.;

Πράγματι εκπροσώπησα τη Χώρα μας επί σειρά ετών σαν Φορολογικός Ακόλουθος στην Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην Ε.Ε., ενώ στη διάρκεια της καριέρας μου μελέτησα τα φορολογικά συστήματα και απασχολήθηκα στις φορολογικές διοικήσεις πολλών Κρατών μελών. Η Χώρα μας βρισκόταν κάτω από το μέσο όρο της φορολογικής επιβάρυνσης στην Ε.Ε (ως ποσοστό επί του ΑΕΠ) για πολλά χρόνια. Ωστόσο, τα μέτρα που ελήφθησαν κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσηςα έφεραν τη Χώρα μας στο ίδιο περίπου επίπεδο με το μέσο όρο (40% του ΑΕΠ) της Ε.Ε. Όμως το ποσοστό αυτό έχει επιτευχθεί με καθαρή στόχευση το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, δηλαδή με αύξηση των φορολογικών συντελεστών και όχι με διεύρυνση της φορολογητέας βάσης, ούτε με δομικές μεταρρυθμίσεις που θα έριχναν το βάρος σε φορολογία λιγότερα επιζήμια στην ανάπτυξη και στον ανταγωνισμό (π.χ. έμφαση στους φόρους κατανάλωσης, φόρους στην ενέργεια κλπ) με ταυτόχρονη ελάφρυνση των φόρων που επιβαρύνουν την εργασία και ειδικότερα ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού (όπως εργαζόμενες γυναίκες, πολυμελείς οικογένειες κλπ). Αντίθετα στην Χώρα μας η υπερφορολόγηση σε όλο το φάσμα του μείγματος της φορολογικής πολιτικής μας οδήγησε σε μείωση των εσόδων (ανώτατο σημείο της ονομαζόμενης καμπύλης Laffer), σε διάβρωση φορολογητέας βάσης, σε «φορολογική κόπωση», και σε αύξηση της φοροδιαφυγής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο ΦΠΑ που παρόλο την αύξηση των συντελεστών η φοροδιαφυγή αυξήθηκε (φοροδιαφυγή στο ΦΠΑ περίπου 34%) με αποτέλεσμα να έχουμε τη δεύτερη χειρότερη επίδοση στην Ε.Ε. Η αναγκαιότητα συνεπώς της ενίσχυσης της συμμόρφωσης είναι επιτακτική. Πρέπει όλοι πλέον συνειδητοποιήσουν απλά π.χ. ότι το βραχυχρόνιο κέρδος της μη έκδοσης μιας απλής απόδειξης στερεί πόρους και δημόσια αγαθά από τη μελλοντική γενιά με ότι αυτό συνεπάγεται. Αναφορικά με τις διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς τα πρώτα δείγματα για τη φορολογική μεταρρύθμιση και σχεδιαζόμενες φορολογικές μειώσεις είναι πολύ θετικά. Σαφέστατα σε κάθε διαπραγμάτευση υπάρχουν και συμβιβασμοί αλλά λαμβάνοντας υπόψη την άριστη προετοιμασία και συνοχή του Οικονομικού επιτελείου θέλω να πιστεύω, και αισθάνομαι αρκετά ασφαλής για αυτό, ότι οι στόχοι μας για μείωση των φορολογικών βαρών ως συνέπεια ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς τα επόμενα χρόνια θα επιτευχθούν.

4. Ο Πρωθυπουργός σας ανέθεσε μεταξύ άλλων, την εποπτεία, τον συντονισμό και τον έλεγχο εφαρμογής της κυβερνητικής πολιτικής για την διαχείριση της δημόσιας περιουσίας. 2 μήνες μετά και με με τις αποκρατικοποιήσεις σε πλήρη εξέλιξη, που εστιάζεται το ενδιαφέρον; Σε τι στάδιο βρίσκονται τα ΕΛΠΕ, το Ελευθέριος Βενιζέλος, ενώ τι να αναμένουμε με ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΠΑ;

Σε πρώτη φάση ενισχύουμε τις υφιστάμενες δομές και καταγράφουμε τις ανάγκες των Υπηρεσιών σε έμψυχο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή. Βασική μας επιδίωξη είναι η ολοκλήρωση της διαδικασία καταγραφής της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου με ακρίβεια και λεπτομέρεια. Γίνεται ηλεκτρονική καταγραφή όλης της περιουσίας σε ένα ηλεκτρονικό Μητρώο ενώ προχωρούμε σε διαδικασίες διεκδίκησης όπου τούτο απαιτείται. Αναφορικά με μεγάλες επενδύσεις θα ήθελα να τονίσω ότι η συμβολή μας ήταν καθοριστική στην υπογραφή και ολοκλήρωση των σχετικών Υπουργικών αποφάσεων για το Ελληνικό και πλέον υπάρχει ένα ολοκληρωμένο νομικό και θεσμικό πλαίσιο για την άμεση έναρξη των εργασιών στο προσεχές διάστημα. Επιπλέον με ουσιαστικές παρεμβάσεις μας προχωρούν μεγάλα έργα «πνοής»ς στην περιφέρεια που είχαν «βαλτώσει»για πολλά χρόνια (πχ. ύδρευση Αίγινας κ.α.). Οι αποκρατικοποιήσεις είναι συναρμοδιότητα των Υπουργείων. Ανάπτυξης και Οικονομικών. Ωστόσο όταν καλούμαστε να συνδράμουμε λόγω αρμοδιότητας (π.χ. ιδιοκτησιακό ακινήτων κλπ) προβαίνουμε άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες.

5. Μια σειρά από τις αποκρατικοποιήσεις έχουν σχέση με τον τουρισμό. Στη κορυφή του ενδιαφέροντος βρίσκεται η έκταση του “Ερημίτη” της Κασσιώπης στην βόρεια Κέρκυρα, η οποία όμως έχει προκαλέσει αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, με αποτέλεσμα να υπάρξει τεράστια καθυστέρηση στην επένδυση. Με ποιον τρόπο θα μπορούσαν οι αποκρατικοποιήσεις που αφορούν τουριστικές επενδύσεις, να υλοποιούνται άμεσα έτσι ώστε να μην κινδυνεύουν με απώλεια δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στον τουρισμό;

Χωρίς να αφορά ζήτημα άμεσης αρμοδιότητας της Υπηρεσίας μου θεωρώ ότι καμία επένδυση δεν μπορεί να πετύχει αν δεν έχει τη πλήρη στήριξη της τοπικής Κοινωνίας. Ο διάλογος σε όλες τις περιπτώσεις και η κατανόηση και από τις τοπικές Κοινωνίες της αναγκαιότητας των επενδύσεων είναι ο κρίσιμος παράγοντας. Θεωρώ ότι σε κάθε περίπτωση πάντα υπάρχει δυνατότητα πραγματοποίησης όλων των επενδύσεων με σεβασμό στο περιβάλλον στο οικολογικό αποτύπωμα και στην πολιτιστική κληρονομιά. Ωστόσο, παντελώς άγονες αρνήσεις και υπερβολές βασισμένες σε θέσφατα και αγκυλώσεις παρελθόντος δεν βοηθούν την ανάπτυξη και την πρόοδο της Χώρας μας. Σε όλο τον κόσμο αυτού του είδους τα ζητήματα λύνονται άμεσα με διάλογο κατακτώντας τις επιθυμητές ισορροπίες με τις τοπικές κοινωνίες, δεν κατανοώ γιατί να μην μπορεί να συμβεί αυτό και στη Χώρα μας.

6. Θα συνεχίσουμε με 4 ερωτήσεις σχετικές με την ιδιαίτερή σας πατρίδα. Τα κτήρια “πρ. ΚΕΓΕ”, άλλα και οι εγκαταστάσεις των Κατασκηνώσεων Παραμυθιάς που ανήκουν στο δημόσιο, ανά διαστήματα παραχωρούνται στην δημοτική αρχή, για αξιοποίηση και χρήση. Πόσο πιθανή είναι η μόνιμη παραχώρηση, έτσι ώστε οι όποιες παρεμβάσεις και αν πραγματοποιηθούν, να συμβούν βάση ενός ολοκληρωμένου και μακροπρόθεσμου σχεδίου;

Γνωρίζω τα ζητήματα και υπάρχει η θέληση και η χρυσή ευκαιρία να συνδράμουμε σε δράσεις που βοηθάνε τη λατρεμένη μας Παραμυθιά. Αναμένω τη Νέα Δημοτική αρχή με συγκεκριμένες προτάσεις επί των ανωτέρω θεμάτων αλλά και για όλα τα θέματα που απασχολούν τον τόπο μας. Εγώ θα είμαι εδώ να βοηθήσω στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων μου και του θεσμικού πλαισίου για την αξιοποίηση του τόπου μας και την ανάδειξη των μοναδικών του χαρακτηριστικών.

7. Το 2014, στο τότε ΤΑΙΠΕΔ, είχαν περάσει εκτός από το ειρηνοδικείο Παραμυθιάς, άλλες 2 εκτάσεις της ευρύτερης περιοχής. Πιο συγκεκριμένα, μια έκταση 83 στρεμμάτων στο Σεβαστό Παραμυθιάς καθώς και έκταση 2,5 στρεμμάτων για την ανέγερση ξενοδοχείου και αθλητικών δραστηριοτήτων, στην Αγία Κυριακή Παραμυθιάς. Για το ειρηνοδικείο η εξέλιξη είναι γνωστή. Οι άλλες 2 εκτάσεις σε τι στάδιο βρίσκονται; Συνεχίζουν να βρίσκονται στο υπερταμειο και αν ναι, τι πρόβλεψη υπάρχει;

Δεν θα ήθελα να αναφερθώ στο παρελθόν και σε ότι αφορά στο ειρηνοδικείο. Για τα υπόλοιπα θέματα αναμένουμε και τη νέα διοίκηση της ΕΤΑΔ προκειμένου μελετήσουμε ακριβώς τις δυνατότητες αξιοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό αναμένω συγκεκριμένες προτάσεις αξιοποίησης από τους τοπικούς φορείς και είμαι στη διάθεση όλων για περαιτέρω συνεργασία.

8. Πολύ λόγος γίνεται για το ιδιοκτησιακό του πρ. Οικοτροφείου καθώς και του πρ. ΠΙΚΠΑ Παραμυθιάς. Τελικά αυτά τα 2 κτήρια ανήκουν στο δημόσιο ή στην μητρόπολη Παραμυθιάς;

Θα μου επιτρέψετε να μην λάβω θέση για ζητήματα που δεν αφορούν σε ακίνητα με ιδιοκτησιακό καθεστώς που δεν είναι τελειώς καθορισμένο.

9. Πρόκειται να υπάρξουν φορολογικά κίνητρα για την εγκατάσταση επιχειρήσεων στην περιοχή του βιοτεχνικού παρκου καθώς δυστυχώς το όλο εγχείρημα δεν προχωράει;

Αναφορικά με τα φορολογικά κίνητρα θα ήθελα να επισημάνω ότι οτιδήποτε σχεδιάζεται και συνδέεται με συγκριμένη περιοχή και είναι ειδικότερα από αυτά που προβλέπονται στο γενικό σύστημα φορολόγησης θα πρέπει να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή ώστε να μην προσκρούει στην Ευρωπαϊκή Νομοθεσία (Κώδικας Δεοντολογίας στη Φορολογία Επιχειρήσεων και νομοθεσία Κρατικών Ενισχύσεων). Δυστυχώς τα περιθώρια δεν είναι πολλά γιατί η Ευρωπαϊκή νομοθεσία ευνοεί κίνητρα εκτός φορολογικού συστήματος και όχι την δημιουργία οικονομικών ζωνών με ειδικό καθεστώς φορολόγησης. Ωστόσο, και σε αυτό το στενό πλαίσιο υπάρχουν περιθώρια ειδικά για στήριξη νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας (υπεραποσβέσεις, φορολογικά κίνητρα για έρευνα και ανάπτυξη κλπ). Είμαι στη διάθεση των φορέων για να μελετήσουμε από κοντά τα ζητήματα αυτά και να προτείνουμε συγκεκριμένες λύσεις.

10. Μεγαλώσατε στην Παραμυθιά. Αν θα θέλατε να συγκρίνετε την Παραμυθιά των παιδικών σας χρόνων και την σημερινή της εικόνα, που θα εστιάζατε την σύγκριση.

Γεννήθηκα και έζησα στην Παραμυθιά. Αν και έφυγα από την Παραμυθιά για σπουδές και εργασία από 17 χρονών και έζησα σε διαφορετικά μέρη σε Ελλάδα και εξωτερικό δεν εγκατέλειψα ποτέ το «Κοινό των Ηπειρωτών» και την Παραμυθιά μας την οποία και λατρεύω μαζί με τους ανθρώπους της και τα χρώματά της. Όπου και αν ταξίδεψα από τη Σαχάρα, στην Ινδονησία μέχρι τα Κίρουνα στο Β. Πόλο πουθενά η ανάσα και το σκίρτημα στην καρδιά δεν είναι το ίδιο με αυτό που νοιώθω όταν περνάω από Γαλατά η Αϊ Γιώργη ερχόμενη στην Παραμυθιά. Και πώς μπορεί να είναι διαφορετικά. Ο Μπρεχτ λέει κάπου ότι Πατρίδα σου είναι εκεί που ζεις τα πρώτα 18 σου χρόνια. Αυτή σε χαράζει. Εγώ θα έλεγα ότι ο Μπρεχτ δεν έζησε στην Παραμυθιά, στην φύση της και ανάμεσα στους ανθρώπους της. Αν είχε ζήσει θα τη θεωρούσε Πατρίδα του και μετά από ένα χρόνο παραμονής. Δεν χρειάζεται περισσότερο.
Φυσικά τώρα αν ήθελα να συγκρίνω το τότε και το τώρα σίγουρα θα δυσκολευόμουν. Ακόμη και στα χρόνια μου πρόλαβα έστω για λίγο -και σαν όνειρο το κρατάω- ορισμένα από τα καλντερίμια της, τα ασβεστωμένα σοκάκια της, το υπέροχο Καρκαμίση της – δυστυχώς όχι τις βρύσες της-, απόλαυσα τα χρώματά της, το γεμάτο από μαθητές πολύβουο κέντρο της όταν ακόμη το σχολείο Βούλγαρη ήταν γεμάτο μαθητές, τα βουνά της με τον Άγιο Αρσένη, τις μυρωδιές που με ακολουθούν από το φρεσκοκομμένο χορτάρι στον κάμπο στα χωράφια του Πατέρα μου, και την απλοϊκότητα και ντομπροσύνη των ανθρώπων της που πάλευαν τότε για ένα καλύτερο αύριο ακολουθώντας τον δύσκολο και έντιμο δρόμο για αυτούς και τα παιδιά τους-προσφέροντας από το υστέρημά τους για την εκπαίδευσή τους και την αριστεία-, πριν τους προσφερθούν απλόχερα αργότερα οι εύκολες λύσεις, δυστυχώς σε βάρος των μελλοντικών γενιών. Παρόλα αυτά η Παραμυθιά παραμένει ένας υπέροχος και πανέμορφος μικρόκοσμος που οφείλουμε όλοι μας να αγαπάμε και να βοηθήσουμε στην ανάπτυξή του. Ελπίζω να μου δοθεί η δυνατότητα σε συνεργασία με φορείς κλπ να βοηθήσω σε συγκεκριμένες δράσεις και λύσεις.

In this article

Join the Conversation