Τουρισμός στην Θεσπρωτία: Οι προκλήσεις του 2018, τα ρεκόρ και τα προβλήματα

Είναι η πρώτη χρονιά που η Θεσπρωτία θα αξιοποιήσει τον νέο οδικό άξονα της Ιόνιας Οδού άλλα και τα πλέον αναβαθμισμένα αεροδρόμια των Ιωαννίνων και της Κέρκυρας.

Από την Εφημερίδα ΤΙΤΑΝΗ
γράφει ο Χρήστος Γκορέζης

Η τουριστική σεζόν που ειναι σε εξελιξη, αναμένεται να είναι ορόσημο για το τουριστικό προϊόν της Θεσπρωτίας, με τον νομό να κυνηγάει όσο τον δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των 33 εκ. τουριστών και των 15 δισ. ευρώ που αναμένονται φέτος στην χώρα. Ένα ορόσημο μου προκύπτει από τόσο από ενδογενείς όσο και από εξωγενείς παράγοντες.

Είναι η πρώτη χρονιά που η Θεσπρωτία θα αξιοποιήσει τον νέο οδικό άξονα της Ιόνιας Οδού άλλα και τα πλέον αναβαθμισμένα αεροδρόμια των Ιωαννίνων και της Κέρκυρας. Και το πόσο σημαντικά είναι τα παραπάνω για την τουριστική ανάπτυξη του νομού, αποδεικνύεται εύκολα από το θετικό πρόσημο που πρόσφερε προ ετών, η ολοκλήρωση της Εγνατίας και η πρόσβαση τουριστών από την βόρεια Ελλάδα άλλα και από χώρες των Βαλκανίων.

Ταυτόχρονα, η Θεσπρωτία έχει αποκτήσει την φήμη του ποιοτικού τουρισμού για εγχώριους τουρίστες και μάλιστα για το ποιοτικότερο κομμάτι των τουριστών που επιλέγουν οικογενειακές διακοπές και που μεταφέρονται με τα δικά τους οχήματα, αφού έρευνες έχουν αποδείξει πως οι τουρίστες με την μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη, είναι αυτοί που μετακινούνται με τα δικά τους οχήματα.

Το διαχρονικό πρόβλημα της έλλειψης κλινών, είναι πλέον παρελθόν, αφού από την μια οι συνεχείς επενδύσεις και από την άλλη η Airbnb, έχουν τριπλασιάσει την τελευταία 5ετία, την δυναμικότητα φιλοξενίας στον νομό.

Τρανταχτό παράδειγμα για την θετική εξέλιξη των τελευταίων ετών στον τουρισμό, είναι πως η TUI και ο Thomas Cook, έχουν προσθέσει την Θεσπρωτία στους βασικούς ελληνικούς προορισμούς, με την TUI μάλιστα, να προσφέρει από φέτος για πρώτη χρονιά, θέσεις εργασίας στον νομό, αμειβόμενες απευθείας από την TUI, για την εξυπηρέτηση των πελατών τους.

Ταυτόχρονα, ελληνικά τουριστικά γραφεία, έχουν βάλει την Θεσπρωτία στον χάρτη των προορισμό τους, προσφέροντας δελεαστικά πακέτα διαμονής.

Το πλέον σημαντικό όμως, είναι πως η Θεσπρωτία παραμένει στις χαμηλότερες θέσεις των προορισμών με ξενοδοχεία all inclusive, με αποτέλεσμα τα εισερχόμενα έσοδα, να μοιράζονται εκτός από τα ξενοδοχεία και σε όλες τις επιχειρήσεις με αντικείμενο τον τουρισμό και περισσότερο από όλες, τις επιχειρήσεις εστίασης, κάτι που δεν συμβαίνει σε ανταγωνιστικούς προορισμούς.

H Airbnb στην Θεσπρωτία

Αυτή την στιγμή, αρχές Μαρτίου, συνολικά 216 κατοικίες με περισσότερες από 700 κλίνες της Θεσπρωτίας, υπάρχουν στην πλατφόρμα Arbnb, με ανοδικές τάσεις όσο πλησιάζουμε στην καλοκαιρινή σεζόν. Η ενοικίαση των καταλυμάτων στην Θεσπρωτία κυμαίνεται από 16€ την ημέρα για μεμονωμένο δωμάτιο μέχρι και 1350€ την ημέρα για ολόκληρη βίλα. Με βάση την εμπειρία της προηγούμενης χρονιάς και όσο θα κορυφώνεται η θερινή σεζόν, οι κατοικίες της Θεσπρωτίας που βρίσκονται στην Airbnb θα ξεπεράσουν τις 350 και οι κλίνες θα ξεπεράσουν τις 1100.

Λίγα τα 5άστερα

Πρόβλημα εντοπίζεται στην πολυτελή διαμονή, σε 5άστερα & resorts. Μόλις 2 μεγάλες μονάδες των 5 αστέρων υπάρχουν στο νομό, ενώ κυοφορούνται άλλες 2. Ελαφρός καλύτερη η κατάσταση στα 4αστερα ξενοδοχεία, που αγγίζουν τα 10 ενώ κυοφορούνται άλλα 3. Την μερίδα του λέοντος κατέχουν τα καταλύματα 2 αστέρων και οι ξενώνες που αναπτύσσονται με υψηλούς ρυθμούς σε όλη την περιφέρεια του νομού και που αυτή την στιγμή ξεπερνούν τα 170.

Η booking

152 ξενοδοχεία & καταλύματα της Θεσπρωτίας έχουν επιλέξει την πλατφόρμα της booking για την online μίσθωση. Αξίζει να σημειωθεί πως για την high season του 2018, η πληρότητα στα ξενοδοχεία της Θεσπρωτίας που βρίσκονται στην booking, αγγίζει το 71%, ποσοστό που φανερώνει την εξαιρετική χρονιά του 2018.

Τα συμβόλαια

Στην Θεσπρωτία παρατηρείται μια σημαντική διαφοροποίηση από τους ανταγωνιστές της γειτονιάς μας. Τα συμβόλαια για το 2018 των μεγάλων ξενοδοχείων της ακτογραμμής, έκλεισαν σε ικανοποιητικά ποσά, πράγμα που φανερώνει πως ο νομός κρατά καλά στους ποιοτικούς επισκέπτες, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει με τα συμβόλαια των νησιών του Ιουνίου και κυρίως της Κέρκυρας, όπου ο μ/ο σημειώνει αρνητικά ρεκόρ δεκαετίας. Σε ολόκληρη την χώρα, οι προκρατήσεις κινούνται με άνοδο 15% έως 30% ανάλογα την αγορά, γεγονός που βάζει τις βάσεις για νέα χρονιά- ρεκόρ, ενώ ξενοδόχοι της Θεσπρωτίας, σημειώνουν πως οι παρακρατήσεις για τον νομό, παρουσιάζουν αύξηση μεγαλύτερη του 20%

Οι φυλές

Η Θεσπρωτία πλέον φιλοξενεί τους πάντες. Ιταλοί, Γερμανοί και Σκανδιναβοί, κατέχουν την μερίδα του λέοντος τόσο σε κρατήσεις όσο και σε αγοραστική δύναμη. Ακολουθούν οι Ρουμάνοι και οι Γάλλοι που την τελευταία διετία παρουσιάζουν σημαντική αύξηση, ενώ Ρώσοι, Τσέχοι, Πολωνοί και Σέρβοι, δείχνουν να σημειώνουν έντονο ενδιαφέρον για την φετινή χρονιά. Σταθεροί αλλά λίγοι είναι οι Άγγλοι και οι Τσέχοι, ενώ δειλά δειλά τα τελευταία 2 χρόνια, βλέπουμε Τούρκους, Κροάτες, Ισραηλινούς και Κινέζους.

Τα προβλήματα

4 είναι τα σημαντικότερα προβλήματα στο τουριστικό προϊόν της Θεσπρωτίας. Το σημαντικότερο από όλα να είναι η έλλειψη κοινής τουριστικής πολιτικής από τους δήμους και τους φορείς της Θεσπρωτίας. Μέχρι αυτή την στιγμή, ο νομός δεν έχει αποκτήσει ακόμα την τουριστική του ταυτότητα και οποιεσδήποτε δράσεις και αν υλοποιούνται, πραγματοποιούνται μεμονωμένα είτε από την αυτοδιοίκηση (κυρίως την Περιφέρεια) είτε από το επιμελητήριο Θεσπρωτίας, με τον καθένα από τους φορείς, να χρησιμοποίει τις δικές του πρακτικές στην επικοινωνία του τουριστικού προϊόντος. Η μονόπλευρη προβολή των Ιωαννίνων και της Πρέβεζας σε βάρος της Θεσπρωτίας από την Περιφέρεια Ηπείρου, αποτελεί το 2ο σημαντικότερο πρόβλημα και αυτό θα πρέπει να περιοριστεί άμεσα. 3ο σημαντικότερο πρόβλημα, η χαώδης διαφορά της ακτογραμμής με την ενδοχώρα της Θεσπρωτίας, αφού μόνο ο Αχέροντας έχει καταφέρει να πάρει μερίδιο από τον εισερχόμενο τουρισμό αλλά δυστυχώς στην κατηγορία περιήγησης και όχι διαμονής, όπου παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Τέλος, η μη αξιοποίηση της κρουαζιέρας αποτελεί το 4ο πρόβλημα στο τουριστικό προϊόν του νομού, αφού και οι αφίξεις παραμένουν σε χαμηλά νούμερα και δεν έχουμε ακόμα καταφέρει να εκμεταλλευτούμε τους επιβάτες.

Φωτογραφία: Γιώργος Μαλαμίδης

In this article

Join the Conversation