Λαϊκή Συσπείρωση | Η αλήθεια για την μεγάλη αύξηση των Δημοτικών Τελών και οι τοποθετήσεις μας στο ΔΣ.

Ανακοινωση

Καταρχάς ο τρόπος που λειτουργούν πλέον οι Δήμοι (μεταρρυθμίσεις Καποδίστρια, Καλλικράτη, Κλεισθένη, έλεγχος από οικονομικό παρατηρητήριο, ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί, δραματική μείωση της κρατικής χρηματοδότησης κ.α) έχουν «καταντήσει» το Δημοτικό Συμβούλιο διακοσμητικό όργανο επικύρωσης των αποφάσεων της οικονομικής επιτροπής και κατ’ επέκταση της παράταξης του Δημάρχου ακόμη και αν αυτή δεν έχει ούτε καν τη σχετική πλειοψηφία. Ουσιαστικά αρνητική ψήφος δεν υπάρχει! Σε ότι αφορά τις προτάσεις για Δημοτικά Τέλη, Τεχνικό Πρόγραμμα και Προϋπολογισμό εδώ το πλαίσιο είναι τόσο στενό που το παιχνίδι μοιάζει να έχει τελειώσει πριν ακόμη αρχίσει. Για να υποβάλλουμε εναλλακτική πρόταση, αυτή θα πρέπει να κινηθεί στο στενό δημοσιονομικό πλαίσιο και να συμπιέσουμε δαπάνες ώστε να μην αυξηθούν τα Δημοτικά Τέλη. Δηλαδή να κόψουμε παροχές προς τους δημότες. Βέβαια υπάρχουν και πόροι που κατευθύνονται στην ενίσχυση του μεγάλου ιδιωτικού κεφαλαίου όπως τα χρήματα προς το εργοστάσιο απορριμμάτων στη Δωδώνη όμως αυτά δεν μπορούμε να τα αγγίξουμε διότι στηρίζουν τα «ιερά» κέρδη.

Το προφανές είναι λοιπόν ότι κεντρικό κράτος και περιφέρεια μας καλούν να αναπροσαρμόσουμε προς τα πάνω τα δημοτικά τέλη δηλαδή το τοπικό χαράτσωμα του λαού. Πρακτικά να πούμε ότι π.χ μια κατοικία στην Παραμυθιά 100m2 πληρώνει σήμερα για δημοτικά τέλη και ΤΑΠ περίπου 117€ το χρόνο και με την προτεινόμενη αύξηση, που όπως είπατε είναι πολύ επιεικής, θα πληρώνει περίπου 161€ το χρόνο. Αυτό που δε μας λέτε είναι γιατί θα πρέπει να αυξηθούν τα δημοτικά τέλη; Διότι οι δήμοι από φορείς άσκησης κοινωνικής πολιτικής έχουν μετατραπεί σε φοροεισπράκτορες και εγγυητές της κερδοφορίας του ιδιωτικού κεφαλαίου. Ποιοι τους έχουν μετατρέψει; Μα όλες οι τελευταίες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και πάλι ΝΔ, κυβερνήσεις που τις έχετε στηρίξει και εξακολουθείτε να τις στηρίζετε. Ξέρετε τι μας πείτε. Δεν έχουμε λεφτά, μας αναγκάζουνε, τι να κάνουμε βρε παιδιά θα αυξήσουμε τα Δημοτικά Τέλη. Δηλαδή όταν αύριο θα μας περάσουν την πλήρη διαχείριση σχολείων, κέντρων υγείας κ.α τι θα κάνουμε; Θα βρεθούμε πάλι προ τετελεσμένων γεγονότων; Ξέρετε σχεδιάζουν να μας δώσουν και τον πιο άδικο φόρο, τον ΕΝΦΙΑ; Τι νομίζετε, θα τον δώσουν έτσι; Πρώτα θα μεταβιβάσουν νέες αρμοδιότητες και νέους τομείς στους δήμους που θα απαιτούν υψηλή χρηματοδότηση και μετά θα μας πουν: αν θέλετε σχολεία, αν θέλετε κέντρα υγείας, αν θέλετε βοήθεια στο σπίτι, αν θέλετε γηροκομείο τότε αυξήστε τον ΕΝΦΙΑ.

Ας έρθουμε τώρα στο θέμα μας πιο συγκεκριμένα. Το νέο αυτή την χρονιά σε σχέση με τα δημοτικά Τέλη είναι η κατασκευή και λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στην Δωδώνη η οποία δημιουργεί μια νέα κατάσταση που προκαλεί μεγάλη αύξηση των δημοτικών τελών. H ΜΕΑ σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ και διαφημίστηκε σαν πρότυπο από τον κ. Μητσοτάκη κατά την επίσκεψη του στην Ήπειρο. Κατασκευάστηκε και λειτουργεί ως σύμπραξη ιδιωτικού – δημοσίου τομέα. Είναι σύμφωνα με τα αστικά επιτελεία ένα πρότυπο που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη, ανάπτυξη όμως για ποιόν; Με βάση την συγκεκριμένη Σύμβαση ΣΔΙΤ οι 18 Δήμοι της Ηπείρου δεσμεύονται με ρήτρα ελάχιστου εγγυημένου όγκου παράδοσης σκουπιδιών. Το μεσοσταθμικό κόστος λειτουργίας καθορίζεται σε 50,20 €/τόνο όμως φτάνει στην πράξη τα 70€/τόνο αν συνυπολογίσουμε έξτρα επιβαρύνσεις όπως καύσιμα, ανταλλακτικά οχημάτων, εργατοώρες, επιστροφή υπολειμμάτων στον ΧΥΤΑ που φαίνονται και στα στοιχεία της εισήγησης. Οι δήμοι κάθε μήνα πρέπει να καταβάλλουν έγκαιρα τα ανάλογα ποσά, αλλιώς η Εταιρεία που διαχειρίζεται την ΜΕΑ μπορεί να απαιτήσει τόκους υπερημερίας. Φυσικά υπάρχει και η έμμεση επιβάρυνση που έχει να κάνει με την καθυστέρηση της αποκομιδής από τους δήμους εξαιτίας της πολύωρης απουσίας των απορριμματοφόρων κατά την μετάβαση προς και επιστροφή από τη ΜΕΑ. Επιπροσθέτως, παρόλες τις φαμφάρες περί μεθόδου που σέβεται το περιβάλλον, η αλήθεια είναι ότι η συνεχής καθημερινή κίνηση των απορριμματοφόρων στην Εγνατία μόνο οικολογική δεν μπορεί να είναι. Ενώ η πραγματική ανακύκλωση στην πηγή «πάει περίπατο».

Είναι τόση δε η σκανδαλώδης στήριξη προς τη ΜΕΑ, που οι δήμοι πληρώνουν και το ενεργειακό κόστος λειτουργίας της. Δηλαδή πληρώνουν και το ρεύμα που καταναλώνει, ενώ η ίδια η ΜΕΑ παράγει ηλεκτρική ενέργεια από την επεξεργασία των απορριμμάτων, ενέργεια την οποία πωλεί σε πολύ υψηλότερες τιμές στη ΔΕΗ μέσω των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Φυσικά την ψηλή αυτή τιμή καλύπτουμε πάλι εμείς οι καταναλωτές μέσω του κωδικού ΑΠΕ στους λογαριασμούς μας. Το δε ανακυκλώσιμο υλικό που μένει, η εταιρεία διαχείρισης απορριμμάτων το ξαναπωλεί πανάκριβα πολλαπλασιάζοντας τα κέρδη της.

Τι έχουμε λοιπόν; Την διαχείριση απορριμμάτων, μια κοινωνική, δημόσια και άκρως απαραίτητη λαϊκή ανάγκη, να μετατρέπεται σε εμπόρευμα, και τους δήμους να παίζουν το ρόλο του μεσάζοντα για τη στήριξη του μεγάλου ιδιωτικού κεφαλαίου. Να εγγυώνται με τα δημοτικά τέλη, τους τοπικούς δηλαδή φόρους που καταβάλει ο λαός, τη βιωσιμότητα μιας ιδιωτικής επιχείρησης με ελάχιστες εγγυημένες ποσότητες. Ασφαλώς δεν συμβαίνει το ίδιο για τους μικρομεσαίους κτηνοτρόφους της περιοχής μας που πωλούν το γάλα τους σε τιμή κάτω του κόστους παραγωγής, ενώ οι γαλακτοβιομηχανίες αυξάνουν τα κέρδη τους κρατώντας τις τιμές για τη λαϊκή οικογένεια στα ύψη.

Απέναντι λοιπόν σε αυτή την πολιτική της αστικής τάξης η Λαϊκή Συσπείρωση προκρίνει την ολοκληρωμένη πρόταση που προβάλλει το ΚΚΕ και βασίζεται σε ένα ριζοσπαστικό πλαίσιο αιτημάτων που περιλαμβάνει τους παρακάτω άξονες:
Καθορισμός και ιεράρχηση προτεραιοτήτων: πρόληψη της παραγωγής απορριμμάτων, προώθηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή σε χωριστά ρεύματα των συσκευασιών (μετάλλων, χαρτιού και οργανικού κλάσματος- βιοαποβλήτων με κομποστοποίηση). Το μέρος των αποβλήτων που δεν υπόκειται σε επεξεργασία καθώς και τα υπολείμματα των μονάδων επεξεργασίας οδηγούνται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Αποβλήτων (ΧΥΤΑ).

Καθορισμός σύγχρονων όρων για την ορθολογική και ασφαλή αποκομιδή (συλλογή και μεταφορά) των απορριμμάτων από τις υπηρεσίες του κάθε δήμου με μόνιμο προσωπικό (αμειβόμενο από το κράτος και όχι από τα ανταποδοτικά τέλη) και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και με τις απαραίτητες υποδομές για τη χωριστή συλλογή των προδιαλεγμένων με διαλογή στην πηγή απορριμμάτων. Να εξετάζεται κάθε φορά, με συνδυασμένα κριτήρια, η αναγκαιότητα της κατασκευής Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ). Να κατασκευαστούν οι ΣΜΑ που έχουν ήδη σχεδιασθεί εδώ και χρόνια, με κρατική χρηματοδότηση για την κατασκευή και λειτουργία τους.

Καθορισμός των κριτηρίων καταλληλότητας σε κάθε Περιφέρεια ανά είδος εγκατάστασης, με γνωστά από πριν κριτήρια αποκλεισμού των υποψήφιων χώρων. Καθορισμός των κριτηρίων αξιολόγησης ανά είδος εγκατάστασης για τη βαθμολόγηση των υποψηφίων χώρων με σαφή και δεσμευτικό οδηγό της βαθμολόγησης που αντιστοιχεί στο κάθε κριτήριο. Οι αντισταθμιστικές παροχές (π.χ Καρβουνάρι) υπέρ των οικισμών ή δήμων από τη λειτουργία των μονάδων επεξεργασίας και διάθεσης, να είναι προσανατολισμένες σε κρατικές παρεμβάσεις (ι) πρόσθετης προστασίας της υγείας των κατοίκων και του περιβάλλοντος καθώς και (ιι) μέτρων χωροταξικής και περιβαλλοντικής αναβάθμισής τους.
Η υλοποίηση των έργων επεξεργασίας και τελικής διάθεσης των αποβλήτων να γίνεται από τον κρατικό φορέα για τα δημόσια έργα. Να συγκροτηθεί, επίσης, ενιαίος δημόσιος φορέας, που θα αναλάβει τη λειτουργία τους με έσοδα που θα προέρχονται από κρατικούς πόρους.

Ουσιαστική ενίσχυση σε αριθμό, εξοπλισμό και οργάνωση του έμψυχου δυναμικού άσκησης περιβαλλοντικού ελέγχου με μόνιμη σχέση εργασίας στο Δημόσιο.

Με αυτές τις θέσεις απευθυνόμαστε στο λαό της περιοχής μας και τον καλούμε να αγωνισθεί ενάντια στο νέο χαράτσωμα με την αύξηση των δημοτικών τελών αλλά και των σχεδίων για περαιτέρω εμβάθυνση της φορολόγησης από τους Δήμους (ΕΝΦΙΑ κ.α). Και από το λαϊκό χαράτσωμα πρέπει να βγουν τα απαραίτητα συμπεράσματα για την αναγκαιότητα του αγώνα για μια οικονομία και κοινωνία που θα έχει στόχο και σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών των λαϊκών στρωμάτων και όχι την μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.

Σε ότι αφορά την αύξηση των Δημοτικών Τελών προφανώς και την καταψηφίζουμε πολιτικά και με δύο χέρια. Αν τα δικά σας χέρια τα νοιώθετε δεμένα από τις πολιτικές του κεντρικού αστικού κράτους δεν έχετε παρά να το πείτε. Να το πείτε στο λαό της περιοχής μας και να αποκαλύψετε τους υπεύθυνους. Εμείς δε βλέπουμε κάτι τέτοιο. Σας βλέπουμε να επικροτείτε την ΜΕΑ, να θεωρείτε ευκαιρία τον Κλεισθένη, να βολεύεσθε με τις ελαστικές σχέσεις και την εργασιακή ομηρία στους δήμους, να μην θέλετε να χαλάσετε τη ζαχαρένια καμιάς κυβέρνησης.

ΥΓ παρά τη αρνητική μας ψήφο στηρίξαμε την πολιτική μειώσεων και απαλλαγών των Δημοτικών Τελών σε ευπαθείς ομάδες ενώ προτείναμε να θεσπιστεί επιτέλους κάποιο αντισταθμιστικό μέτρο για το Καρβουνάρι (έδρα του ΧΥΤΑ) με την απαλλαγή ή έστω τη μη αύξηση των Τελών κάτι που έγινε αποδεκτό από τη Δημοτική Αρχή.

Επίσης στο Δημοτικό Συμβούλιο θέσαμε και τα εξής θέματα:
1. Επιτάχυνση διαδικασιών επισκευών στα σχολικά συγκροτήματα (Γυμνάσιο-ΓΕΛ Παραμυθιάς και Γυμνάσιο Γαρδικίου)
2. Καθαρισμός και οριστική διευθέτηση ποταμού και ρεμάτων στο Παγκράτι.
Η κατάσταση χρόνο με χρόνο στην περιοχή γίνεται χειρότερη και επικίνδυνη. Οι πρόχειρες λύσεις που εφαρμόζονται κάθε χρόνο φαίνεται ότι δεν αποδίδουν. Με τις τελευταίες βροχές κάτοικοι της περιοχής και οδηγοί έζησαν στιγμές αγωνίας. Δηλαδή θα πρέπει να υπάρξουν θύματα για να πάρουμε τα κατάλληλα μέτρα;
3. Κατολισθήσεις στον πάνω περιφερειακό.

Σε προηγούμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου είχαμε προσπαθήσει να θίξουμε τα ελλιπή μέτρα ασφαλείας του Λαμπόβου. Ένα από αυτά έχει να κάνει με τον πάνω περιφερειακό δρόμο και τις κατολισθήσεις που σημειώνονται. Τότε ως συνήθως ήμασταν «εκτός θέματος» σύμφωνα με το προεδρείο. Αναρωτιόμαστε, αν οι νεροποντές των προηγούμενων ημερών με τις κατολισθήσεις που ακολούθησαν, συνέβαιναν την περίοδο του Λαμπόβου τι θα γινόταν και ποιος αλήθεια θα ήταν «εκτός θέματος»;

Πέραν όμως του Λαμπόβου μιλάμε για ένα ζήτημα πολύ επικίνδυνο με τις βροχές που έχει η περιοχή μας. Υποτίθεται μάλιστα ότι έχει γίνει και έργο για την αντιμετώπιση του προβλήματος, το οποίο βέβαια φαίνεται στην πράξη ότι είναι ελλιπέστατο και απορούμε πραγματικά με το σχεδιασμό του και με τις απόψεις εκείνες ότι πρόκειται για ένα άρτιο έργο. Πρέπει πρώτα δηλαδή να συμβεί ατύχημα για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα; Θα κάνει κάποια ολοκληρωμένη παρέμβαση η δημοτική αρχή σχετικά; Για εμάς τα θέματα ασφάλειας έχουν πρωτεύουσα σημασία και δεν θα κουραστούμε να τα επισημαίνουμε και να πιέζουμε προς αυτή την κατεύθυνση.

In this article

Join the Conversation