Προταση για τα κυκλοφοριακά προβλήματα της Παραμυθιάς απο την Λαϊκή Συσπείρωση

"Η πρόταση μας δεν είναι απλά μια πρόταση κατασκευής χώρων στάθμευσης. Θα φέρει μικρής κλίμακας αστική συγκοινωνία στην πόλη & θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής"

Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο σαν Λαϊκή Συσπείρωση καταθέσαμε στο προεδρείο, στον Δήμαρχο και στους επικεφαλείς των δημοτικών παρατάξεων μια πρόταση σχετικά με την αντιμετώπιση των σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων που υπάρχουν στην Παραμυθιά, προβλήματα που θα ενταθούν με το κλείσιμο του parking του δημοτικού σχολείο Βούλγαρη λόγω ανάπλασης.

Εκτιμούμαι ότι η Δημοτική Αρχή πρέπει άμεσα να αναλάβει πρωτοβουλίες με γνώμονα την εύρυθμη λειτουργία της πόλης, το σεβασμό στους πεζούς και ιδιαίτερα σε ηλικιωμένους, ΑΜΕΑ, γονείς και παιδιά, την προστασία του περιβάλλοντος και φυσικά τις ανάγκες ποιοτικής, ασφαλούς και φθηνής μετακίνησης των δημοτών.

Η πρόταση μας δεν είναι απλά μια πρόταση κατασκευής χώρων στάθμευσης. Είναι μια πρόταση που θα φέρει μια μικρής κλίμακας αστική συγκοινωνία στην πόλη και θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής.

Για μας τα έργα και οι υποδομές θα πρέπει να εκφράζουν τις κοινωνικές πολιτικές που έχουν σχέση με τις ανάγκες του λαού, με τα τεράστια επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνολογίας. Και όλα αυτά να προσφέρονται στον λαό, και της περιοχής μας, δωρεάν και δημόσια

Εισαγωγή – Υφιστάμενη Κατάσταση

Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του κέντρου της πόλης της Παραμυθιάς είναι η στάθμευση των οχημάτων. Καθημερινά το πρόβλημα στάθμευσης προκαλεί πολλά προβλήματα όπως:

Κατάληψη πεζοδρομίων, πεζοδρόμων ακόμη και περασμάτων (οδών και μονοπατιών).
Κυκλοφοριακά προβλήματα ειδικά κατά τις ώρες αιχμής, τις ώρες στις οποίες διέρχονται από το κέντρο μεγάλα οχήματα (μεταφορικά, προμηθευτών, μαθητικά λεωφορεία κ.α) ή σε βροχερές ημέρες.
Άσκοπη κατανάλωση καυσίμων από δεκάδες οδηγούς που αναζητούν θέσεις μολύνοντας ταυτόχρονα και το περιβάλλον.

Επιπροσθέτως σε αρκετούς δρόμους της πόλης δεν έχουν οριοθετηθεί πεζοδρόμια ή τα υπάρχοντα πεζοδρόμια έχουν καταληφθεί πλήρως, με αποτέλεσμα η κίνηση των πεζών να είναι ιδιαίτερα δύσκολη ειδικά για γονείς με μικρά παιδιά, ηλικιωμένους και φυσικά ΑΜΕΑ (η φροντίδα για την ασφαλή και απρόσκοπτη μετακίνηση των ΑΜΕΑ είναι πραγματικά σε απαράδεκτα πλαίσια).

Βάσει της συγκέντρωσης των οικονομικών δραστηριοτήτων στο κέντρο της πόλης της Παραμυθιάς, εκτιμάται ότι μεγάλος όγκος των θέσεων στάθμευσης στο κέντρο και πέριξ αυτού καλύπτεται από εργαζόμενους και επαγγελματίες (σε τράπεζες, εμπορικά καταστήματα, σούπερ μάρκετ, δήμο και λοιπές υπηρεσίες) κυρίως κατά τις πολύ πρωινές ώρες (7:30 π.μ έως 8:45 π.μ) ενώ οι υπόλοιπες καταλαμβάνονται μέχρι τις 10:00 π.μ. από επισκέπτες (πελάτες καταστημάτων, άτομα που διεκπεραιώνουν εργασίες σε υπηρεσίες κ.α). Αυτές τις ώρες και μέχρι τις 13:30 μ.μ το πρόβλημα της στάθμευσης είναι ιδιαίτερα έντονο ενώ οξύνεται ακόμη περισσότερο το Σάββατο λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας του κέντρου (Παζάρι) αλλά και της λειτουργίας της Λαϊκής Αγοράς.

Μελλοντικές Εξελίξεις

Με δεδομένο το κλείσιμο του ανοιχτού parking του Παλιού Δημοτικού Σχολείου Βούλγαρη εκτιμάται το στο κέντρο της πόλης θα απολεσθούν περί τις 115 θέσεις στάθμευσης και ειδικότερα 95 στο μεγάλο πάνω προαύλιο, 20 στο πίσω πάνω προαύλιο, ενώ και οι περίπου 28 θέσεις του κάτω προαυλίου (12 στην είσοδο και 16 στο ανοιχτό γήπεδο που κακώς χρησιμοποιείται ως parking παρά τις προσπάθειες του ερασιτεχνικού αθλητικού κινήματος) είναι υπό αίρεση.

Επομένως μέσα στο 2020 (που θα ξεκινήσει σύμφωνα με τον προγραμματισμό η ανάπλαση του Δημοτικού Σχολείου Βούλγαρη) το πρόβλημα της στάθμευσης θα γίνει εκρηκτικό. Αν δε υπάρξει άμεση εναλλακτική λύση στο πρόβλημα το πιθανότερο είναι τα αυτοκίνητα που μέχρι σήμερα εξυπηρετούνται από το Δημοτικό Σχολείο να βρουν διέξοδο προς τους περιφερειακούς (πάνω και κάτω) και κάποιες κάθετους οδούς δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο την καθημερινότητα στο κέντρο.

Αν συνυπολογίσουμε επίσης:

Την ανάπλαση της οδού Κωνσταντίνου Καραμανλή (από τον παιδικό σταθμό μέχρι την αρχή του πεζόδρομου) που προβλέπει την κατασκευή πεζοδρομίου με μία μόνο λωρίδα κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα (τώρα υπάρχει χώρος για στάση ή στάθμευση αυτοκινήτων και την κατασκευή πεζοδρομίου στον κάτω περιφερειακό, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι η στάθμευση ακόμη και η στάση των οχημάτων θα είναι ακόμη πιο δύσκολη.

Άλλες Προτάσεις και Ιδέες

Κατά καιρούς έχουν ακουστεί διάφορες προτάσεις για αξιοποίηση χώρων στο κέντρο και πέριξ αυτού (μη δομημένα ιδιωτικά οικόπεδα, υπάρχουν 3 περιπτώσεις). Οι χώροι όμως αυτοί είναι εξαιρετικά περιορισμένοι και δεν μπορούν ούτε κατ’ ελάχιστον να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες. Όσο για την έκταση της «Ένωσης» που είναι το ήδη υπάρχον parking του super market Ξένος, ο χώρος είναι ήδη πρακτικά ελεύθερος για στάση και στάθμευση. Επίσης απαιτούν μεγάλη χρηματοδότηση γιατί πρόκειται για οικόπεδα που ανήκουν σε ιδιώτες και άρα δεν χρειάζεται μόνο η διαμόρφωσή τους αλλά και η κάλυψη του κόστους αγοράς (προφανώς με δάνειο). Ασφαλώς αυτή η λύση δεν μπορεί να αποκλειστεί μιας που ο δήμος πρέπει να φροντίσει και για τη στάθμευση των μονίμων κατοίκων του κέντρου (χωρίς φυσικά αντίτιμο).

Τελευταία προτάθηκε και η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης κάτω από το υπαίθριο θεατράκι όμως από την πλευρά μας δεν προκρίνουμε αυτή τη λύση για τους εξής σοβαρούς λόγους:

Πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο τεχνικά έργο, που σίγουρα θα χρειαστεί αρκετό χρόνο προκαλώντας πραγματικό κυκλοφοριακό έμφραγμα σε μια περιοχή που συγκεντρώνονται πάμπολλες δραστηριότητες (νηπιαγωγεία, φροντιστήρια, καφετέριες, εμπορικά καταστήματα) και αποτελεί την έξοδο του πάνω περιφερειακού που αποτελεί τον άξονα μετακίνησης μεγάλου τμήματος της οικιστικής ζώνης της πόλης.

Σίγουρα θα αντιμετωπιστούν πολλά και ίσως ανυπέρβλητα τεχνικά εμπόδια διότι η θέση του θεάτρου είναι πάνω σε ρέμα ενώ και υπόγεια περνούν ύδατα.

Η έκταση που μπορεί να αξιοποιηθεί είναι ιδιαίτερα μικρή και για να δημιουργηθεί ικανός αριθμός θέσεων στάθμευσης θα πρέπει να κατασκευαστούν τουλάχιστον τρεις όροφοι πράγμα που κάνει ακόμη πιο δύσκολο το έργο.

Προφανώς πρόκειται για ένα έργο που απαιτεί μεγάλη χρηματοδότηση. Η εμπειρία από ανάλογα έργα σε άλλες πόλεις (φυσικά με πολύ μεγαλύτερο πληθυσμό, τουλάχιστον δεκαπλάσιο) έχει δείξει ότι γίνονται είτε από ιδιώτες είτε μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεων Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα) και η χρέωση για δημότες και επισκέπτες είναι ιδιαίτερα τσουχτερή (π.χ στα Ιωάννινα των 100.000 κατοίκων η ελάχιστη χρέωση στο υπόγειο parking του κέντρου είναι 3€).

Η Πρότασή μας

Από την πλευρά μας πιστεύουμε ότι η μόνη βιώσιμη, αξιοπρεπής και πραγματικά οικολογική λύση είναι η οριοθέτηση χώρων στάθμευσης εντός της πόλης (ώστε να υπάρξει το βέλτιστο αποτέλεσμα) σε οδούς που υπάρχει η δυνατότητα και σε συνδυασμό με την οριοθέτηση πεζοδρομίων και η κατασκευή δύο περιαστικών πάρκων στάθμευσης πολύ κοντά στο κέντρο της πόλης και η σύνδεσή τους με αστική συγκοινωνία που μάλιστα θα εξυπηρετεί και τον αστικό ιστό.

Πιο συγκεκριμένα προτείνεται:

Η άμεση χάραξη θέσεων στάσης και στάθμευσης εντός του κέντρου της πόλης με την παράλληλη μονοδρόμηση τμημάτων οδών που θα οδηγήσουν στη δημιουργία ικανού αριθμού θέσεων. Στην κατεύθυνση αυτή υπάρχει ήδη η πρόταση που έχει καταθέσει η Δημοτική Κοινότητα Παραμυθιάς που πρέπει να υλοποιηθεί και να επεκταθεί.

Η κατασκευή ενός περιαστικού πάρκου στάθμευσης στην περιοχή του Γαλατά (στην αλάνα που χρησιμοποιείται ως parking κατά τη διάρκεια του Λαμπόβου) που βρίσκεται 1.200m από το κέντρο (Δημαρχείο).

Ασφαλώς απαιτείται η ασφαλτόστρωση μιας έκτασης που θα καλύψει τουλάχιστον 100 θέσεις στάθμευσης ενώ καλό θα ήταν να τοποθετηθεί μια απλή κι όχι ιδιαίτερα δαπανηρή κατασκευή από σωλήνες και σκίαστρα (όπως αυτά που χρησιμοποιούν τα super market). Το parking αυτό θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες στάθμευσης αυτοκινήτων που θα έρχονται από Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα και άλλες περιοχές του Δήμου μας (Νεοχώρι, Νεράιδα, Κρυσταλλοπηγή, Ελευθεροχώρι, Άγιο Δονάτο, Γκρίκα, Ψάκα κ.α).

Η κατασκευή ενός ακόμη περιαστικού πάρκου στάθμευσης στο ΚΕΓΕ με τουλάχιστον 100 θέσεις στάθμευσης που βρίσκεται 1.500m από το κέντρο (Δημαρχείο) και την ίδια κατασκευαστική φιλοσοφία με το προηγούμενο. Το parking αυτό θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες στάθμευσης αυτοκινήτων που θα έρχονται από τους νομούς Άρτας, Πρεβέζης και άλλες περιοχές του Δήμου μας (Δ.Ε Αχέροντα, Προδρόμι, Ζερβοχώρι, Παγκράτι, Σεβαστό, Αμπελιά).

Η σύνδεση των δύο πάρκων στάθμευσης με το κέντρο της Παραμυθιάς μέσω κυκλικού δρομολογίου αστικής συγκοινωνίας που θα λύσει μια διαχρονική και πάγια ανάγκη της πόλης μας. Ένα mini bus που θα πραγματοποιεί την κυκλική αυτή διαδρομή με πιο τακτικά δρομολόγια στις ώρες αιχμής σίγουρα θα αποτελέσει σημαντικό στοιχείο αναβάθμισης της ποιότητας ζωής της περιοχής μας. Μάλιστα το mini bus μπορεί να κάνει και μια πιο μεγάλη διαδρομή ώστε να εξυπηρετεί ευρύτερα το κέντρο της πόλης. Και προκρίνουμε mini bus διότι ταιριάζει απόλυτα στις ρυμοτομικές συνθήκες της περιοχής μας (στενοί δρόμοι, κλειστές στροφές, κεκλιμένο έδαφος).

Τονίζουμε ότι η λύση που προτείνουμε:
Θα συμβάλλει αποφασιστικά στην βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Θα προλάβει το έντονο πρόβλημα που θα προκύψει με την έναρξη της ανάπλασης του Δημοτικού Σχολείου Βούλγαρη.
Θα συμβάλει στο να αποκτήσει επιτέλους η πόλη μας πεζοδρόμια.
Θα αποκτήσουμε έστω σε εμβρυακό επίπεδο αστική συγκοινωνία.

Ως προς το οικονομικό μέρος:

Πρόκειται για μια πρόταση που ως προς το κατασκευαστικό κομμάτι των δύο πάρκων δεν απαιτεί μεγάλες δαπάνες ενώ μεγάλος μέρος του έργου μπορεί να καλυφθεί από ίδια μέσα του δήμου.

Πρέπει να μελετηθεί αν υπάρχει η δυνατότητα προμήθειας του mini bus μέσω του προγράμματος «Φιλόδημος».

Οι δαπάνες της αγοράς μεν ενός mini bus και της πρόσληψη του ανάλογου προσωπικού δε (αν δεν υπάρχει ήδη) σίγουρα μπορεί να απαιτεί κάποιο σεβαστό ποσό που όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με την θετική επίδραση που θα έχει στην πόλη.

  • Η περιοχή κοντά στο Γαλατά που προτείνεται η κατασκευή του Πάρκου Στάθμευσης Α.
  • Η περιοχή κοντά στο ΚΕΓΕ που προτείνεται η κατασκευή του Πάρκου Στάθμευσης Β.

Η βασική κυκλική διαδρομή την οποία θα εκτελεί το mini bus συνδέοντας τα 2 πάρκα στάθμευσης με τον αστικό ιστό της πόλης της Παραμυθιάς χρησιμοποιώντας τους βασικούς άξονες των 2 περιφερειακών οδών (ανάλογα τις ανάγκες μπορεί να καλύψει για άλλους δρόμους εξυπηρετώντας περισσότερες γειτονιές).

In this article

Join the Conversation