Αποκωδικοποιώντας τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στην επιχειρηματικότητα | Του Βασίλη Παππά

Ποιες νέες τάσεις και νέα δεδομένα δημιουργεί στην αγορά

Στο παρακάτω κείμενο επιχειρώ μια διαφορετική προσέγγιση για τις επιπτώσεις του κορονοϊού. Δεν θα αναφέρω την βλάβη που έχει ήδη προκαλέσει σε όλες τις επιχειρήσεις και την αγορά – το γνωρίζετε ήδη.

Θα κάνω μια προσέγγιση όχι στις αρνητικές επιπτώσεις – αλλά σε αυτά που φέρνει από την οπτική της επιχειρηματικότητας και του μάρκετινγκ.

Διάβασα κάποτε από τον μαρκετίστα Chris Brogan ότι για να βρούμε τις νέες τάσεις που δημιουργούνται στο “επιχειρείν”, πρέπει να έχουμε “bird’s eye view” (να βλέπουμε τα πάντα από ψηλά), να είμαστε δημιουργικοί, να μπορούμε να κάνουμε ανάλυση των γεγονότων, και να βλέπουμε το zig όταν όλοι κάνουν zag.

Θα επιχειρήσω λοιπόν να κάνω κάποιες (ας πούμε) προβλέψεις για το πώς ενδέχεται να επηρεάσει ο κορονοϊός την επιχειρηματικότητα, το μάρκετινγκ και την ζωή μας γενικότερα.

Καταρχήν θεωρώ οδεύουμε σε μια νέα πραγματικότητα. Μια ζωή μαζί με τον κορονοϊό. Δεν είμαι ειδικός αλλά από αυτά που λένε οι επιστήμονες το πιθανότερο σενάριο είναι να υπάρχει στην ζωή μας από εδώ και πέρα.

Δεν είναι δηλαδή κάτι που για 1-2 μήνες θα μας ταλαιπωρήσει και μετά όλα καλά. Ήρθε για να μείνει. Τους καλοκαιρινούς μήνες θα μειώνονται τα κρούσματα (η εμπειρία από άλλους ιούς δείχνει ότι μετά τους 28-30°C εξασθενούν) και θα αυξάνονται ξανά τους χειμερινούς.

Επίσης, σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες των ειδικών, εάν κάποιος νοσήσει θα πρέπει να μείνει σπίτι του για να μην μεταδώσει τον ιό.

Ενώ κάποιος υγιής, ιδιαίτερα εάν ανήκει σε ευπαθή ομάδα πληθυσμού, καλό είναι να αποφεύγει την πολυκοσμία και την διάδραση με άλλους ανθρώπους.

Όσο δηλαδή μένουμε μέσα – τόσο το καλύτερο. Όταν έρθει βέβαια το εμβόλιο η κατάσταση θα βελτιωθεί.

Οπότε γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα περνούν από εδώ και πέρα μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους στο σπίτι.

Εμείς ως επαγγελματίες από την πλευρά μας θα πρέπει να σκεφτούμε τι σημαίνει αυτό για τις δουλειές μας, και πως επηρεάζει το μάρκετινγκ και την επιχειρηματικότητα.

Αφού λοιπόν θα μένουμε μέσα – τι σημαίνει αυτό;

Για παράδειγμα, αν είσαι ελεύθερος επαγγελματίας και χρειαστεί να μείνεις στο σπίτι 14 ημέρες ή και περισσότερο, είσαι προετοιμασμένος για αυτό; Θα τρέχει η δουλειά σου χωρίς εσένα; Μπορείς μέσω τηλεφώνου και internet να συνεχίσεις να δουλεύεις και να βγάζεις χρήματα;

Δεν θέλω να πανικοβάλλω κανέναν. Τις ίδιες ερωτήσεις κάνω και στον εαυτό μου – απλά τις εξωτερικεύω. Νοιάζομαι πραγματικά για τους ανθρώπους που είναι στην κοινότητα μας. Προσπαθήστε να προετοιμαστείτε όσο γίνεται.

Όλοι οι κλάδοι της οικονομίας θα επηρεαστούν. Άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο.

Μερικές τάσεις που βλέπω να έρχονται:

-Αφού θα μένουμε μέσα και θα κόψουμε σε έναν βαθμό τις εξόδους μας (πχ. για φαγητό) – σημαίνει αυτόματα ότι το Delivery φαγητού θα αυξηθεί. Είναι ένα επακόλουθο. Μια συνέπεια. Και για να το πάμε πιο βαθιά – αφού το Delivery θα αυξηθεί, τι άλλο θα αυξηθεί ή μειωθεί; Ποιες νέες τάσεις φέρνει αυτό; Το σίγουρο είναι ότι εάν έχετε εστιατόριο ή fast-food θα πρέπει να προετοιμαστείτε.

-Αφού θα μένουμε σπίτι περισσότερο, το Online–shopping επίσης θα αυξηθεί σημαντικά. Με το πάτημα ενός κουμπιού και χωρίς να βγούμε έξω μην κολλήσουμε (ή μεταδώσουμε) κάνα ιό θα έχουμε τα πάντα στην πόρτα μας από τους καλούς μας κούριερ (δεν αναφέρομαι σε μάσκες και απολυμαντικά γιατί αυτά έχουν ήδη εξαντληθεί). Θέλεις όμως ρουχαλάκι – click και το έχεις. Θέλεις κρεμούλα προσώπου – click και την έχεις. Και τώρα γίνεται, όμως θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο. Σε πολύ μεγάλο βαθμό. Εσείς καμιά ιδέα για e-shop έχετε;

-Και μιας και ανέφερα τους κούριερ – οι εταιρείες αυτές θα αυξήσουν σημαντικά τον όγκο εργασίας τους (και πάλι πρέπει να σκεφτούμε τι σημαίνει αυτό; Ίσως υπάρχει ζήτηση για περισσότερα κούριερ-boys και θέσεις εργασίας ή για delivery μέσω drone, μια ιδέα λέω).

-Επίσης στο ίδιο μήκος κύματος με τα παραπάνω, θα αυξηθούν οι παραγγελίες από τα Online–Supermarket για παράδοση της “τσάντας με τα ψώνια” στο σπίτι. Μπορείτε δηλαδή να παραγγείλετε ρύζι και μακαρόνια και να σας τα φέρουν σπίτι – δεν χρειάζεται να τρέχετε στα supermarket με τον κίνδυνο να τσακωθείτε κιόλας για το τελευταίο πακέτο χαρτί τουαλέτας J. Μέχρι στιγμής το delivery από supermarket υπήρχε κυρίως στις μεγάλες πόλεις. Θα το δούμε και στην επαρχία! Χρησιμοποιούσαν την υπηρεσία αυτή κυρίως ηλικιωμένοι που δεν μπορούσαν να βγουν έξω. Τώρα θα δούμε και μικρότερες ηλικίες να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία αυτή. Έχετε super-market ή Mini-market; Προετοιμαστείτε!

-Και αφού θα είμαστε σπίτι – θέλουμε να περάσουμε καλά. Η ανάγκη για home entertainment θα αυξηθεί κατακόρυφα. Τηλεοράσεις με μεγάλες οθόνες, smart tvs, home cinemas, playstation, tablets, laptops, κ.α θα βρίσκονται πλέον σε κάθε σπίτι. Και επειδή μας αρέσει να περνάμε πολύ καλά, οι συνδρομές σε Netflix, Nova, Cosmote tv, κλπ. επίσης θα αυξηθούν!

-Τι άλλο;

–Γυμναστική στο σπίτι. Πολλοί θα διστάσουν να πάνε σε γυμναστήρια λόγω πολυκοσμίας. Τι σημαίνει αυτή η τάση; Τι νέο φέρνει;

–E–learning. Εκτιμώ ότι θα αυξηθεί σημαντικά. Ειδικά εάν κλείσουν για ένα διάστημα Πανεπιστήμια και άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ΚΕΚ, κλπ. ή σταματήσουν τα σεμινάρια σε αίθουσες και ξενοδοχεία – το E-Learning θα είναι μονόδρομος. Επίσης θεωρώ ότι θα είναι και μια πολύ καλή ευκαιρία, αντί να βλέπουμε όλη την μέρα Netflix, να πάρουμε εκπαίδευση και να «μάθουμε» κάτι καινούριο. Σκεφτείτε το αυτό και τι σημαίνει.

Εδώ να πω και το εξής. Κάτι ωραίο από την πλευρά της πολιτείας (ή των Δήμων) θα ήταν να έδινε πρόσβαση στο internet δωρεάν σε κάθε σπίτι, τουλάχιστον για 6 μήνες, αν όχι σε όλους- τότε σε κάθε οικογένεια που αυτή την στιγμή βρίσκεται στο κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο. Δεν έχουν όλοι την οικονομική δυνατότητα. Πρόσβαση στο διαδίκτυο θα πρέπει να έχουν όλοι ανεξαιρέτως!

-Το να μείνουμε σπίτι είναι μια καλή ευκαιρία να περάσουμε ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια μας. Προσπαθήστε να βρείτε δημιουργικές δραστηριότητες που ακονίζουν το μυαλό και το κρατούν σε εγρήγορση όπως διάβασμα, επιτραπέζια παιχνίδια, ακόμα και μαγείρεμα (κάτι νέο που δεν έχετε ξανακάνει ποτέ). Κάντε πράγματα που θα κρατούν ανεβασμένη την διάθεση! Αυτό πάλι, τι νέες τάσεις φέρνει;

-Και επειδή θα χρειαστούμε και τον «αέρα» μας – προτείνω μια βολτίτσα με το αυτοκίνητο στην εξοχή (ή hiking στην εξοχή), χωρίς να έρθετε σε επαφή με άλλους ανθρώπους.

Αυτά όσον αφορά τις περισσότερες ώρες στο σπίτι. Υπάρχουν πολλά ακόμα όμως θεωρώ πιάσατε τον τρόπο σκέψης.

Επίσης, εάν έχετε Ξενοδοχείο – μην καθίσετε με σταυρωμένα τα χέρια να περιμένετε τι θα γίνει. Για παράδειγμα καθησυχάστε τους πελάτες σας, με email, στην σελίδα σας και τα Social, ότι έχετε λάβει όλα τα μέτρα πρόληψης όπως απολυμάνσεις των χώρων και κλινοσκεπασμάτων, και ότι ακολουθείτε πιστά τις οδηγίες που εξέδωσε ειδικά για Ξενοδοχεία ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας. Ήδη το πλήγμα στον τουρισμό είναι μεγάλο. Δείξτε στους πελάτες σας ότι ενδιαφέρεστε!

Κάτι άλλο (γιατί κάποιοι δεν κάθονται με σταυρωμένα χέρια) – η Κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία Geely ανακοίνωσε ότι το νέο της SUV έχει σύστημα κλιματισμού που «απομονώνει» τον κορωνοϊό. Έχει λέει την πιστοποίηση N95 που σημαίνει ότι τα «φίλτρα αέρα» θα κατακρατούν το 95% των αιρούμενων σωματιδίων με διάμετρο τουλάχιστον 0,3 μικρόμετρα (μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται οι ιοί και τα βακτήρια). Δεν ξέρω αν ισχύει και αν όντως προστατεύει (πιο πολύ για τακτική μάρκετινγκ μου ακούγεται) – όμως σημασία έχει ότι το «σκέφτηκαν» και το πέρασαν ήδη στην αγορά.

Με τα παραπάνω, το μήνυμα που θέλω να περάσω είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να καθίσουμε καταρχήν με σταυρωμένα τα χέρια (ακόμα και εάν χρειαστεί να αφήσουμε το γραφείο μας για λίγο και να μείνουμε σπίτι).

Πρέπει να ανοίξουμε το μυαλό μας στην δημιουργικότητα και τo “resourcefulness” όπως λένε οι Αμερικάνοι (επινοητικότητα σε ελεύθερη μετάφραση). Θα έχουμε χρόνο να κάνουμε τις σκέψεις μας και να βρούμε λύσεις για τις δουλειές μας! Είναι ευκαιρία τώρα να εξετάσουμε και άλλα μοντέλα επιχειρηματικότητας που μπορούμε να δουλέψουμε! Think out of the box!

Επίσης επικοινωνήστε με τους πελάτες σας. Όλοι έχουν ανησυχίες στο μυαλό τους. Δείξτε ότι τους σκέφτεστε (γιατί ξέρω ότι πραγματικά το κάνετε). Αυτή την στιγμή όλοι έχουν βγάλει από μέσα τους τον καλύτερο και πιο ανθρώπινο εαυτό τους! Είναι εντυπωσιακό! Έχετε τα email τους. Στείλτε τους ένα μήνυμα ότι είστε εδώ. Ακόμα και μέσω messenger. Θα το εκτιμήσουν.

Όχι δεν ήρθε το τέλος του κόσμου, και θεωρώ με την έλευση του εμβολίου όλα θα επανέλθουν στο φυσιολογικό σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτό όμως δεν θα γίνει άμεσα. Πρέπει επομένως να προσαρμοστούμε.

Ως επαγγελματίες θα πρέπει να καθίσουμε και να σκεφτούμε τι σημαίνει αυτό για τις δουλειές μας, τους πελάτες μας (τους πελάτες των πελατών μας), και την αγορά γενικότερα. Ποιες νέες τάσεις και νέα δεδομένα δημιουργεί στην ζωή μας. Να τα δούμε λίγο όλα αυτά αποστασιοποιημένα και χωρίς πανικό, και να προσπαθήσουμε να προσαρμοστούμε ανάλογα.

Θα χαρώ να μου στείλετε και τις δικές σας απόψεις και ιδέες στο email μου [email protected] ή να αφήσετε το σχόλιο σας.

Βασίλης Παππάς, Epixeirein

In this article

Join the Conversation