Βιβλιοκριτική Βεζδρεβάνη για το βιβλίο “Ι.Ν. Ζωοοδόχου Πηγής Λυκόβρυσης” του Ηλία Κάλλη

"Συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία του αξιόλογου πονήματος με αποδείξεις προσφοράς στον τόπο του νέου "ριζώματος", ως γνησίου Θεσπρωτού αποδήμου"

Με μια, ιδιαίτερα κολακευτική για τον γράφοντα αφιέρωση ο εκλεκτός συμπατριώτης, από την Καταβόθρα Μαργαριτίου που από το 1975 κατοικεί στην Λυκόβρυση – Αττικής κ. ΗΛΙΑΣ Θ. ΚΑΛΛΗΣ μου έστειλε το βιβλίο του με τίτλο: “ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ”

Το εν λόγω βιβλίο -βασικά- αναφέρεται στις αγωνιώδεις προσπάθειες των κατοίκων της περιοχής, μεταξύ των οποίων και του κ. Κάλλη, για την ίδρυση του αναφερθέντος Ιερού Ναού. Προλογίζει, μάλιστα, αυτό το Βιβλίο με τις σπάνιες και γνωστές Συγγραφικές και Λογοτεχνικές ικανότητες του ο συμπατριώτης από την Πλαταριά κ. ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, στον οποίο ευχόμεθα γρήγορα να ξεπεράσει τα προβλήματα υγείας και να επανέλθει στην ενεργό πνευματική του δράση.

Ο Συγγραφέας κ. ΗΛΙΑΣ Θ. ΚΑΛΛΗΣ γεννήθηκε στις Σαρακατσάνικες στάνες της οικογένειάς του στην Λαϊστα – Ζαγορίου και μεγάλωσε στην Καταβόθρα Μαργαριτίου. Τα πρώτα γράμματα έμαθε, όπως όλα τα παιδιά των Σαρακατσαναίων, με μαθήματα – το καλοκαίρι – στις στάνες και με μαθήματα στα κανονικά Σχολεία, τον χειμώνα, στα “Χειμαδιά”.

Στην συνέχεια ο κ. ΚΑΛΛΗΣ εφοίτησε, πρώτα στο Γυμνάσιο Παραμυθιάς και, ύστερα, στο Γυμνάσιο Ηγουμενίτσας. Μετά την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων εργάσθηκε στο Εμπορικό Τμήμα της Βιομηχανίας VITEX. Αργότερα εργάσθηκε, ως προϊστάμενος του Τμήματος Πωλήσεων της βιομηχανίας “Πετσετάκης” και στην Οικογενειακή Εταιρεία “ΣΠΥΡΟΣ ΗΛ. ΚΑΛΛΗΣ και ΣΙΑ Ο.Ε.”. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος της “Αδελφότητος των εν Αθήναις Σαρακατσαναίων Ηπειρωτών” και Πρόεδρος της Αδελφότητος ξενιτεμένων της επαρχίας Μαργαριτίου. Μάλιστα η θητεία του ως Προέδρου της Αδελφότητος Μαργαριτιωτών υπήρξε πολύχρονη και ιδιαίτερη ήταν η συμβολή του στην έκδοση της εφημερίδας “ΝΕΑ ΤΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΙΟΥ”.

Ύστερα από την πρώτη ανάγνωση του αναφερθέντος Βιβλίου αισθάνθηκα την ανάγκη να κάνω μια παρουσίαση αυτού. Στην Βιβλιοκριτική Παρουσίαση ενός Βιβλίου υπάρχουν κάποιοι “άγραφοι” νόμοι, που επιβάλλουν σ’ όποιον επιχειρεί αυτήν να τους τηρεί με θρησκευτική ευλάβεια. Πάντοτε, όταν παρουσιάζω βιβλία, προσπαθώ να τηρώ αυτούς τους “άγραφους” Νόμους – Κανόνες. Το ίδιο θα πράξω και στην περίπτωση της παρουσίασης του βιβλίου του κ. ΗΛΙΑ Θ. ΚΑΛΛΗ.

Αυτούς τους δεοντολογικούς κανόνες κρίνω σκόπιμο να τους αναφέρω.
Είναι οι ακόλουθοι:
1. Που σκοπεύει ο Συγγραφέας;
2. Γιατί έγραψε το βιβλίο;
3. Ποιες πλευρές του θέματος θέλει να θίξει;
4. Παρουσιάζει νέα στοιχεία;
5. Εμφανίζει ένα νέο ερευνητικό πλαίσιο;
6. Ανταποκρίνονται τα αποτελέσματα στις προθέσεις του Συγγραφέα;

Θα προσπαθήσω να διεισδύσω τόσο στις σκέψεις του Συγγραφέα ΗΛΙΑ Θ. ΚΑΛΛΗ όσο και να καταγράψω τα πραγματικά γεγονότα, αφού αυτά, σαφώς, είναι και εμφανή και “μετρήσιμα”

– Το πρώτο ερώτημα είναι: Που σκοπεύει ο Συγγραφέας;
Με σαφήνεια, διαφαίνεται στο κείμενο, ο σκοπός του Συγγραφέα. Ανταποκρίνεται στην παρότρυνση συνεργατών και φίλων να καταγράψει το “Ιστορικό” της ίδρυσης του Ιερού Ναού της Ζωοδόχου Πηγής Λυκόβρυσης και να τιμήσει όλους όσοι αγωνίσθηκαν για να πραγματωθεί ο ιερός σκοπός και να τιμηθεί -ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ- ο Μεγάλος Ευεργέτης Μικρασιάτης ΗΛΙΑΣ ΚΙΟΚΜΕΝΙΔΗΣ.

– Το δεύτερο ερώτημα είναι: Γιατί έγραψε το Βιβλίο ο Συγγραφέας;
Το βιβλίο του ο κ. Κάλλης το έγραψε για να καταγράψει με κάθε λεπτομέρεια τους αγώνες και τις αγωνίες όλων όσοι εβοήθησαν για την υλοποίηση αυτού του θεάρεστου έργου παρουσιάζοντας όλα τα στοιχεία.

– Το τρίτο ερώτημα είναι: Ποιες πλευρές του θέματος θέλει να θίξει;
Κατά την άποψη μας ο Συγγραφέας επιθυμεί να διασώσει, καταγράφοντας, όλες τις ενέργειες που “σημάδεψαν” αυτήν την προσπάθεια με αναφορά σ’ όλους τους πρωταγωνιστές και να παραδώσει όλα τα στοιχεία – από πρώτο χέρι – στον Ιστορικό του μέλλοντος.

– Το τέταρτο ερώτημα είναι: Παρουσιάζει νέα στοιχεία;
Ο Συγγραφέας, σαν την εργατική μέλισσα, που πετάει από λουλούδι σε λουλούδι και συγκεντρώνει το νέκταρ για να το μεταφέρει στην κυψέλη, έτρεξε αγόγγυστα σ’ όλες τις πηγές, που αφορούσαν την Ίδρυση του Ιερού Ναού και τα παρέδωσε στην δική του “Κυψέλη”, το Βιβλίο του. Και είναι αυτό το βιβλίο γραμμένο από ένα άνθρωπο βαθύτατα θρησκευόμενο και εκ των πρωταγωνιστών αυτής της θεάρεστης θρησκευτο-κοινωνικής προσπάθειας. Δύο παραλείψεις έχει κάνει ο κ. Κάλλης. Ήτοι: Πρώτον παρέλειψε – λόγω της εγνωσμένης μετριοφροσύνης, που τον χαρακτηρίζει, τις δικές του προσφορές σε χρόνο και χρήμα. Και δεύτερη παράληψη είναι η μη αναφορά ονομάτων, που πρόσφεραν και αξίωσαν να μην αναφερθούν!

– Το πέμπτο ερώτημα: Παρουσιάζει ένα νέο ερευνητικό πλαίσιο;
Η απάντηση είναι απλή: Το πόνημα του κ. Κάλλη είναι πρωτότυπο, είναι μοναδικό για την συγκεκριμένη περίπτωση. Έγινε από άνθρωπο, που ήταν παρών από την αρχή ως το τέλος της προσπάθειας και δεν υπήρξε προηγουμένως παρόμοια συγγραφική εργασία.
…Σ’ άλλους αφήνεται να παρουσιάσουν “νέο ερευνητικό πλαίσιο”, παρ’ ότι ο κ. Κάλλης δεν άφησε περιθώρια για “ανακαλύψεις” νέων στοιχείων, αφού συμπεριέλαβε στο βιβλίο κάθε στοιχείο, που αφορούσε την Ίδρυση του Ιερού Ναού.

– Το έκτο ερώτημα είναι: Ανταποκρίνονται τα αποτελέσματα στις προθέσεις του Συγγραφέα;
Αμέσως, χωρίς περιστροφές και ενδοιασμούς διαπιστώσαμε ότι τα αποτελέσματα ανταποκρίνονται στις προθέσεις του Συγγραφέα και σημειώνουμε:

Ο Συγγραφέας κ. ΗΛΙΑΣ Θ. ΚΑΛΛΗΣ θέλησε να καταγράψει το Ιστορικό της Ίδρυσης του Ιερού Ναού ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ Λυκόβρυσης, που είχε πρωταγωνιστικό ρόλο με κάθε λεπτομέρεια, ειλικρίνεια και σεβασμό στα πραγματικά γεγονότα με παράθεση κεκυρωμένων γραπτών στοιχείων που προέκυψαν από τη δική του επιμελή έρευνα και το πλούσιο προσωπικό του αρχείο. Ακόμα ο κ. Κάλλης θέλησε να προβάλει την συνεισφορά όλων όσοι εβοήθησαν για την πραγματοποίηση του Ιερού σκοπού της ανέγερσης του Ιερού Ναού και ιδιαίτερα να εξάρει την προσφορά του ΗΛΙΑ ΚΙΟΚΜΕΝΙΔΗ, που υπήρξε ο Μεγάλος Ευεργέτης στην θεάρεστη προσπάθεια των Ενοριτών της περιοχής Λυκόβρυσης.

….Συνεπώς υπάρχει πλήρης ανταπόκριση των αποτελεσμάτων στις προθέσεις του Συγγραφέα κ. ΗΛΙΑΣ Θ. ΚΑΛΛΗ.

Αλλά ο Συγγραφέας κ. ΗΛΙΑΣ Θ. ΚΑΛΛΗΣ δεν παραλείπει να καταχωρήσει πλήρες και τεκμεριωμένες Βιογραφίες (μετά εικόνων – φωτογραφιών).
α) Των Αγίων του ΤΡΙΣΥΠΟΣΤΑΤΟΥ Ιερού Ναού, ήτοι: της Ζωοδόχου Πηγής, κύριος Ναός, Προφήτη Ηλία, δεξιά, και Πανμέγιστοι Ταξιάρχες, αριστερά.
β) Των Ιερέων που λειτούργησαν στον Ιδρυθέντα Ιερό Ναό τόσο κατά το αρχικό στάδιο, όσο και από τον χρόνο, που αναγνωρίσθηκε ως Ενοριακός Ναός, ήτοι: π. Χρ. Γκογκάκης, π. Αθ. Γκότσης, π. Γ. Καβαθάς, π. Π. Δημητρόπουλος, π. Α. Λάμπρου, π. Βασ. Αποστολόπουλος.

Το βιβλίο του αγαπητού συμπατριώτη μας κ. ΗΛΙΑ Θ. ΚΑΛΛΗ συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία του αξιόλογου πονήματος με αποδείξεις προσφοράς στον τόπο του νέου “ριζώματος”, ως γνησίου Θεσπρωτού αποδήμου.

Μέσα από τα βάθη της καρδιάς μας συγχαίρουμε τον κ. Κάλλη για το σπουδαίο πονημά του και του ευχόμεθα να αξιωθεί να φέρει σε αίσιο πέρας άλλην του πνευματική εργασία, που από ετών υπάρχει προτροπή δύο θαυμάσιων Θεσπρωτών του Μαργαριτίου του αειμνήστου Ευ. Μπακαγιάννη και του Σενιτσιώτη γεωλόγου κ. Μάρκου Θάνου.

ΗΛΙΑΣ Κ. ΒΕΖΔΡΕΒΑΝΗΣ

In this article

Join the Conversation