Ηλίας Βεζδρεβάνης | “Επαίσχυντο το συνέδριο για τον Αλή πασά”

Ένας Λήσταρχος από το Τεπελένι ορίζεται Πασάς...

Ο Δήμος Ιωαννίνων (Δήμαρχος και η Δημοτική του Παράταξη) απεφάσισαν τ, ως συμμετοχή στις εορταστικές εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, να πραγματοποιήσουν την 18-20 Ιουνίου 2021 ένα Διεθνές Συνέδριο με τίτλο “ο Αλή Πασάς και η εποχή του”.

Με μια ανακοίνωση καταπέλτη ο Σύλλογος των Απανταχού Σουλιωτών, που υπογράφει ο Πρόεδρος αυτού ΔΗΜ.ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ, γνήσιος απόγονος των Μποτσαραίων, καταγγέλλει αυτήν την απόφαση και ζητεί ή να αλλάξει ο τίτλος ή να ματαιωθεί η εκδήλωση.

Προσυπογράφοντας την Πατριωτική και Ιστορικά θεμελιωμένη με αδιάψευστα στοιχεία, Ανακοίνωση των Σουλιωτών και για να… “συμμετάσχω” σ’ αυτό το επαίσχυντο Συνέδριο παραθέτω ένα απόσπασμα από το ανέκδοτο βιβλίο μου “ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΓΗ”, που έχει ως εξής:

ΕΝΑΣ ΛΗΣΤΑΡΧΟΣ ΠΑΣΣΑΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Το 1786 ένας Λήσταρχος από το Τεπελένι ορίζεται Πασάς στα Ιωάννινα. Πρόκειται για τον περιώνυμο ΑΛΗ ΠΑΣΑ, τον Τεπελενλή.

Από την μελέτη της πλούσιας βιβλιογραφίας, που αναφέρεται στον Αλή Πασά προκύπτουν πολλοί και αντιφατικοί χαρακτηρισμοί: Αναφέρουμε κάποιους από αυτούς:

Άφιλος, αφελής, άφοβος, άπληστος, αμείλικτος, αιματοδιψασμένος, άτεγκτος, βάρβαρος, βασανιστής, γαλαντόμος, δεισιδαίμων, δολοπλόκος, διαβολεμένος, δολοφόνος, διπλοπρόσωπος, δύσπιστος, διπλωμάτης, ερωτιάρης, ευσεβής, επίορκος, εκδικητικός, ηθοποιός, ιδιοτελής, οξυδερκής, καταχθόνιος, καχύποπτος, μωρόπιστος, μελαγχολικός, λάγνος πονηρός, προληπτικός, ραδιούργος, συγκεντρωτικός, σκληρόκαρδος, σατανικός, τυχοδιώκτης, τακτικιστής, ύπουλος, υπομονητικός, φιλάργυρος, φιλεύσπλαχνος, φιλόδοξος, φιλότεχνος, φιλογράμματος, ψυχόπονος, φιλοπρόοδος.

Οι περισσότεροι από τους αναφερθέντες χαρακτηρισμούς συμπλέουν με την γενική εικόνα, που άφησε στην Ιστορία ο Αλή Πασάς, αλλά κάποιοι άλλοι από αυτούς – αν υπήρξαν – αποτελούν κραυγαλέα αντίφαση.

Δεν είναι αντίφαση να γδέρνεις ανθρώπους και να τους σουβλίζεις στην φωτιά και σαν θεοφοβούμενος να τρέχεις να «προσκυνάς τα λείψανα του Αγίου Κοσμά»; Δεν είναι αντίφαση να διασκεδάσεις με δεκάδες παλακίδες (γράφουν περί τριακοσίων!) και να πνίγεις, στην Γιαννιώτικη Λίμνη, την Κυρα-Φροσύνη και 16 άλλες Γιαννιώτισσες για «ηθικούς λόγους» και ακόμη γύρω από το Σεράι τα κλαδιά των πλατάνων να είναι φορτωμένα με τα άψυχα κορμιά των θυμάτων της δικής σου θηριωδίας; Δεν είναι αντίφαση να υμνείς τον Μ. Ναπολέοντα, να βεβαιώνεις τον πρεσβευτή του στα Γιάννενα ότι τον τιμάς και τον αγαπάς και σε λίγες ημέρες να κατακτάς την Πρέβεζα και μπροστά σου κατ’ εντολή σου ο Γιουσούφ Αράπης να σφάζει τους Γάλλους (και τους Πρεβεζιάνους);

Ο Ανώνυμος Έλληνας στο σπάνιο έργο του «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ» σημειώνει: «Οι Πλάτωνες (πλατάνια) των Ιωαννίνων είναι αδιακόπως πεφορτωμένοι από σώματα νεκρών».

Επιχειρήσαμε να δώσουμε λίγα στοιχεία για την προσωπικότητα του ΑΛΗ ΠΑΣΑ, που στα χρόνια της δικής του εξουσίας στην Ήπειρο, έμελλε οι Σουλιώτες να συγκρουστούν μαζί του και τον Δεκέμβριο του 1803 να αναγκασθούν να υπογράψουν ειρήνη εγκαταλείποντας το Σούλι.

Αλλά θεωρούμε σκόπιμο να παραθέσουμε λίγες γραμμές από το σπάνιο έργο του μεγάλου ΣΠΥΡΟΥ ΜΕΛΑ με τίτλο «ΤΟ ΛΙΟΝΤΑΡΙ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ»:

«Ο δέκατος όγδοος και ίσως και ο δέκατος ένατος αιώνας δεν ανέδειξαν από την Αδριατική ως την Μαύρη Θάλασσα, ιστορική μορφή πιο εκπληκτική, πιο δυνατή, πιο περίπλοκη και αινιγματική από αυτήν του Αλή Πασά του Τεπελελή. Από κοινός κατσικοκλέφτης ατιμασμένος, περιφρονημένος και επικηρυγμένος έφθασε να σκεπάσει με το όνομά του Αρβανιτιά, Ήπειρο, Μωριά, Θεσσαλία, Στερεά, Μακεδονία, την Βαλκανική ολάκερη και να το επιβάλλει στα Ανακτοβούλια της Δυτικής και Ανατολικής Ευρώπης. Μέγας απίστευτος τύπος τυχοδιώκτη… άφοβος σαν λιοντάρι, πονηρός σαν αλεπού, ύπουλος σαν φίδι, σκληρός σαν ύαινα, αιματοδιψασμένος σαν λύκος, εκδικητικός σαν καμήλα, υπομονητικός σαν γάιδαρος, οξυδερκής και ταχύς σαν αετός, λάγνος σαν πήθικος – είχε τριακόσιες παλακίδες στο χαρέμι του – προοδευτικός σαν νεόπλουτος, προληπτικός και δεισιδαίμων σαν γριούλα, δύσπιστος και καχύποπτος, αλλά και αφελής και μωρόπιστος…».

In this article

Join the Conversation