Μ. Κάτσης | Η Ελλάδα είναι η προτελευταία χώρα της ΕΕ στον δείκτη ψηφιακής ανταγωνιστικότητας

Απο το Cyber Greece 2021

Share


Στην ημερίδα «Cyber Greece 2021» παραβρέθηκε ως ομιλητής ο Τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Μάριος Κάτσης.
Ο Μάριος Κάτσης ξεκίνησε την ομιλία του, εκφράζοντας την ικανοποίησή του από το γεγονός ότι: «αναδεικνύεται ακόμα πιο ψηλά στην ατζέντα ένα νέο πεδίο, αυτό της Ψηφιακής πολιτικής και οικονομίας που μπήκε στην ελληνική πραγματικότητα καθυστερημένα, από το 2016 και μετά».

Αφού αναφέρθηκε στην πανδημία που επιτάχυνε τη διείσδυση των νέων τεχνολογιών στις ζωές όλων μας λόγω των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, τόνισε ότι η Ελλάδα καλείται να ανταποκριθεί άμεσα στις προκλήσεις, ούτως ώστε όλοι πολίτες να μεταβούμε στη νέα Ψηφιακή εποχή, ώστε η χώρα και κανείς πολίτης να μείνουν πίσω.

Εξέφρασε, ωστόσο, το ερώτημα αν έχουμε τις υποδομές, ώστε να γίνουν το όχημα να μεταβούμε στην 4η βιομηχανική επανάσταση. Τόνισε, μάλιστα, ότι: «η Ελλάδα είναι η προτελευταία χώρα της ΕΕ στον δείκτη Ψηφιακής Ανταγωνιστικότητας DESI, άλλα έχουμε μπει από το 2016 στο σωστό δρόμο να καλύψουμε το χαμένο έδαφος, με την ίδρυση για πρώτη φορά Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και την επακόλουθη αξιοσημείωτη πρόοδο που συντελέστηκε, παρά τα σφιχτά δημοσιονομικά όρια». Πρόοδος που στηρίχθηκε σε εμβληματικές δράσεις της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όπως η ταχύτατη ψηφιοποίηση πλήθους υπηρεσιών του Κράτους, η δημοπράτηση έργων ψηφιακών υποδομών (ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ, Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και της αδιαφάνειας στο Δημόσιο – ΣΗΔΕ, δίκτυο υπερηψηλών ταχυτήτων Internet για την επέκταση και ανθεκτικότητα του δικτύου – UltraFast BroadBand), η μόχλευση – χρηματοδότηση επενδύσεων σε σήριαλ, ταινίες και άλλες οπτικοακουστικές παραγωγές (ΕΚΟΜΕ), ο διαγωνισμός για τις νέες ψηφιακές ταυτότητες, η ίδρυση του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού για την ανάπτυξη της σχετικής βιομηχανίας και έρευνας κ.ά.

Σχολιάζοντας την πολιτική της Κυβέρνησης ΝΔ στον τομέα της ψηφιακής διακυβέρνησης, υποστήριξε ότι αυτή: «αναγκάζεται να υπερπροβάλει την ατζέντα του Ψηφιακού Μετασχηματισμού που είναι εκ φύσεως θετική και έχει να επιδείξει κάποια αυτονόητα βήματα, κυρίως όμως επειδή απέτυχε σε όλους τους βασικούς τομείς της οικονομίας, υγείας, και της ασφάλειας και, βεβαίως, εκ του λόγου ότι η Ψηφιακή Μετάβαση είναι εκ των βασικών πυλώνων του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης».

Συγκεκριμένα, άσκησε την κριτική ότι η Κυβέρνηση ΝΔ άφησε πίσω με τεράστιες καθυστερήσεις μεγάλα έργα ουσίας που βρήκε συμβασιοποιημένα από τον ΣΥΡΙΖΑ και θα έπρεπε με βάση τα χρονοδιαγράμματα να έχουν ήδη από καιρό ολοκληρωθεί και εστίασε αποκλειστικά και μόνο στο να συνεχίσει την ψηφιοποίηση υπηρεσιών, φουσκώνοντας, μάλιστα, επικοινωνιακά τα νούμερα για το πλήθος τους. Ανέφερε ως παραδείγματα, το έργο ΕΣΠΑ για άμεση απονομή συντάξεων μέσω ψηφιοποίησης των συστημάτων που έπρεπε να λειτουργεί από τον Μάρτιο 2020, το ΣΗΔΕ από τον Μάιο 2020, καθώς και τα υπόλοιπα προαναφερόμενα και ανολοκλήρωτα έργα (ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ, UltraFast BroadBand, ψηφιακές ταυτότητες).

Όσον αφορά στο σχέδιο της Κυβέρνησης ΝΔ για το Ταμείο Ανάκαμψης στο σκέλος της Ψηφιακής Μετάβασης, παρουσίασε τα 4 σημεία κριτικής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης:
1) Τα κονδύλια των 5,5δις € που εξαγγέλθηκαν είναι τελικά 2,1δις € και αυτό συνιστά υποχώρηση που θα αφήσει την Ελλάδα ακόμα πιο πίσω ψηφιακά.
2) Οι ψηφιακές δεξιότητες, που είναι βασικός άξονας του Ταμείου Ανάκαμψης για εξοικείωση του πληθυσμού με την τεχνολογία και την κυβερνοασφάλεια, έχουν παραχωρηθεί στο Υπουργείο Εργασίας.
3) Το τρέχον έτος 2021 έχει σχεδόν χαθεί για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ θα μπορούσε να είχε ήδη προχωρήσει μια διαδικασία υπερδέσμευσης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που μετά θα μεταφερθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.
4) Η χρηματοδότηση δεν αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επειδή κατευθύνεται μέσω των Τραπεζών κυρίως στις μεγάλες επιχειρήσεις και μάλιστα χωρίς καμία διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς και της αυτοδιοίκησης.

Στον αντίποδα των παραπάνω, ο Μάριος Κάτσης παρουσίασε την εναλλακτική προοδευτική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. για την ψηφιακή μετάβαση και την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως έκανε πρόσφατα και σε ειδική εκδήλωση στη ΔΕΘ, η οποία συμπυκνώνεται στα εξής σημεία:
– Η χώρα δεν πρέπει να λειτουργήσει ως απλός καταναλωτής έτοιμων ψηφιακών υπηρεσιών και λύσεων από το εξωτερικό, αλλά ως παραγωγός τους, αφήνοντας υπεραξία στον τόπο και μειώνοντας τα ελλείματα. Ταυτόχρονα, να δοθούν φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα σε επιχειρήσεις για προσλήψεις και επενδυτικά κίνητρα σε νέους επιστήμονες πληροφορικής και επικοινωνιών, ώστε να ανασχεθεί το brain drain.
– Να ολοκληρωθεί το ψηφιακό Δημόσιο που θα λειτουργεί υποστηρικτικά σε ένα ορθολογικό Δημόσιο χωρίς γραφειοκρατία και ταλαιπωρία των ψηφιακά αναλφάβητων πολιτών, που σήμερα κάνουν ουρές στα ΚΕΠ για να εξυπηρετηθούν από τους υπαλλήλους μέσω του gov.gr. Ταυτόχρονα, μέσα από ένα ευρύ πρόγραμμα απόδοσης ψηφιακών δεξιοτήτων στον γενικό πληθυσμό, να μειωθούν οι ανισότητες και να αρθούν οι κάθε είδους αποκλεισμοί (οικονομικοί, ηλικιακοί, μαθησιακοί, γεωγραφικοί, φυλετικοί κ.ά.). Η Ψηφιακή Μετάβαση πρέπει να είναι δίκαιη και συμπεριληπτική και όχι να δημιουργήσει ένα νέο πεδίο ανισοτήτων.
– Nα συμπεριληφθούν οι μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αποκλείονται από το σχέδιο Ελλάδα 2.0, ώστε να ενσωματώσουν σύγχρονες ψηφιακές λύσεις, αλλά και να συμμετέχουν στα έργα ως leader και όχι ως υπεργολάβοι με χαμηλά ποσοστά.
– Ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας με τεχνολογικά μέσα και ψηφιακές λύσεις, για την επιτήρηση και πρόληψη φυσικών καταστροφών και αντιμετώπισης των ακραίων φαινομένων της κλιματικής αλλαγής.
– Ενίσχυση της τοπικής αυτοδιοίκησης ώστε να ενσωματώσουν νέα ψηφιακά εργαλεία στην καθημερινότητα όπως οι έξυπνες πόλεις, τις οποίες μάλιστα η ΝΔ απένταξε από την κρατική χρηματοδότηση που είχε εξασφαλίσει ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος είχε ξεκινήσει τον σχετικό διαγωνισμό.
– Κυβερνοασφάλεια στο κράτος, στις επιχειρήσεις και στους πολίτες για την ασφάλεια κρίσιμων συστημάτων, υπηρεσιών και δεδομένων (κρατικών και προσωπικών). Ταυτόχρονα, απαιτείται η συνταγματικά κατοχυρωμένη προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών, για να μην οδηγηθούμε σε έναν νέου τύπου, ψηφιακό ολοκληρωτισμό.




In this article

Join the Conversation