Ομιλία του βουλευτή Θεσπρωτίας κ. Χρήστου Κατσούρα σε συζήτηση της ολομέλειας της βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα: «Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών και άλλες διατάξεις».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν νομίζω πως μπορούν να υπάρξουν σοβαρές αντιρρήσεις στο παρόν νομοσχέδιο για τη δημιουργία Ενιαίου Μητρώου Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών.
Επιχειρείται η αξιοπιστία και η ασφάλεια στις συναλλαγές αγροτικών προϊόντων και η διασφάλιση της πληρωμής των αγροτών για την πώληση των προϊόντων τους.
Ακολουθεί μια σειρά παρεμβάσεων που θα έπρεπε να έχουν γίνει από καιρό, όπως το Μητρώο των Αγροτών και ο εξορθολογισμός της λειτουργίας του ΕΛΓΑ.
Ακούμε την κριτική κομμάτων της Αντιπολίτευσης, αλλά και κραυγές από το δικό μας παρελθόν. Μα, θα πατάξει καρτέλ και αισχροκέρδεια; Θα βάλει τάξη σε όλα τα πράγματα στον αγροτικό χώρο; Θα μειώσει την ψαλίδα μεταξύ των τιμών στο ράφι και στο χωράφι; Θα βελτιώσει το εισόδημα των αγροτών; Η απάντηση είναι προφανώς και όχι. Ο ίδιος ο Υπουργός τόνισε ότι το παρόν νομοσχέδιο είναι μόνο ένα μικρό θετικό βήμα σε μια σειρά από παρεμβάσεις στο αγροτικό ζήτημα. Εκεί βρίσκεται η αλήθεια. Άλλωστε, η αγροτική οικονομία αντιμετωπίζει μια σειρά από προβλήματα που επηρεάζουν αρνητικά τελικά τόσο την οικονομία της χώρας όσο και τους ίδιους τους αγρότες, με ένα διαρκώς αρνητικό πρόσημο στο ισοζύγιο εισαγωγών – εξαγωγών, με ένα έλλειμμα 3 δισεκατομμυρίων ευρώ για το 2009, με εισαγωγές σχεδόν 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ αγροτικών προϊόντων για το 2010, με μείωση κατά 40% της συμβολής της αγροτικής παραγωγής στο ΑΕΠ μέσα σε μία μόνο δεκαετία και τελικά με μείωση του αγροτικού εισοδήματος.
Εδώ προκύπτουν εύλογα ερωτήματα. Είναι αναπόφευκτη εξέλιξη η μείωση της αγροτικής συμμετοχής στο ΑΕΠ; Είναι δυνατόν να μην στραφούν οι αγορές της δύσης, αγορές στις οποίες συχνά απευθυνόμαστε, προς τα φθηνά αγροτικά προϊόντα του τρίτου κόσμου; Ποιος είναι ο ρόλος της αγροτικής παραγωγής σε έναν κόσμο όπου αναδύεται μία οικονομία που γίνεται ολοένα και πιο άυλη, όπου η δομή του τελικού κόστους για τον καταναλωτή είναι άτυπη, όπου η πηγή της υπεραξίας δεν έγκειται πια μόνο στην εργασία και τα έξοδα για να παραχθεί το αγαθό, αλλά πέρα από αυτό, στην ποιότητα, στο μάρκετινγκ, στη σύλληψη της ιδέας του προϊόντος, στις δομές των δικτύων διανομής, στη δυνατότητα εμπορευματοποίησής τους, στην ασφάλεια των προϊόντων, τη διατροφική τους αξία, αλλά και τελικά κάτι που το ξεχνάμε πολύ συχνά, στην υπεραξία του ίδιου του τόπου παραγωγής του προϊόντος;
Join the Conversation