Ο Σύλλογος Εργαζομένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», με ανακοίνωσή του, εκφράζει την έντονη αντίθεση του για την απόφαση κλεισίματος της εταιρείας στις 31/12/2025 και τη μεταφορά της σε καθεστώς εκκαθάρισης.
Η εταιρεία μας ολοκλήρωσε με επιτυχία τον βασικό άξονα και τους καθέτους της Εγνατίας Οδού, έργο συνολικού ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ. Εξίσου σημαντικός υπήρξε ο δεύτερος ρόλος της, καθώς συνέβαλε ουσιαστικά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων μικρής και μεγάλης κλίμακας, στη σύνταξη μελετών, τεχνικών κανονισμών και προτύπων, καθώς και στην εξεύρεση χρηματοδοτήσεων για πολλές περιφέρειες της χώρας και του εξωτερικού. Πολλά έργα φέρουν τη σφραγίδα της και αρκετές τεχνικές καινοτομίες που εισήγαγε εφαρμόζονται σήμερα σε όλη την Ελλάδα.
Τα τελευταία χρόνια, το μακροχρόνιο καθεστώς αναμονής για την παραχώρηση της οδού, σε συνδυασμό με συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές, στέρησε από την εταιρεία τη δυνατότητα αναβάθμισης και ενίσχυσης του ρόλου της. Ως αποτέλεσμα, μια εταιρεία που διαχειρίστηκε έργο 8 δισ. ευρώ δεν αξιοποιήθηκε καθόλου στην απορρόφηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Άμεσες επιπτώσεις
Το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας θα έχει άμεσες συνέπειες, καθώς εκκρεμούν μελέτες και έργα που έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή συμβασιοποιηθεί και αφορούν τις Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης.
Μακροπρόθεσμες επιπτώσεις
Σε βάθος χρόνου, η μη αξιοποίηση της εταιρείας είχε ως αποτέλεσμα μεγάλα αναπτυξιακά έργα – ακόμη και της Θεσσαλονίκης – να σχεδιάζονται και να εκτελούνται αποκλειστικά από κεντρικές υπηρεσίες της πρωτεύουσας. Αυτό στερεί από τις τοπικές κοινωνίες την ουσιαστική αποκέντρωση στη διαχείριση έργων υποδομής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη και την αποτελεσματικότητα των έργων.
Επιπλέον, επιπτώσεις ενδέχεται να υπάρξουν και στην τοπική οικονομία, καθώς θα περιοριστούν οι δυνατότητες ουσιαστικής συμμετοχής των τοπικών επαγγελματιών και φορέων στον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων. Η πραγματικότητα αυτή αναδεικνύει την ανάγκη ύπαρξης ενός ισχυρού τοπικού φορέα που θα μπορεί να εγγυηθεί τη συνέχεια και την αποτελεσματική υποστήριξη της ανάπτυξης.
Προτάσεις για την επόμενη μέρα
Να διασφαλιστεί η ύπαρξη φορέα δημόσιου χαρακτήρα στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής, αντίστοιχου με δομές που λειτουργούν ήδη σε κεντρικό επίπεδο. Αυτή είναι η βασική κατεύθυνση.
Ως εναλλακτικές για την επίτευξη του στόχου αυτού, να ενισχυθεί η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με νέες αρμοδιότητες ή να δημιουργηθεί ένας νέος διευρυμένος φορέας με βάση την εμπειρία και την τεχνογνωσία της.
Να συνεχίσει ο φορέας να συνεργάζεται με τις Περιφέρειες, όπως ήδη γίνεται σήμερα, αναλαμβάνοντας έργα και ανάγκες που οι ίδιες επιλέγουν, και να διαχειρίζεται ένα ευρύτερο φάσμα έργων και αντικειμένων.
Να αναλάβει ο φορέας την τεχνική υποστήριξη της εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπως απαιτείται από το Δημόσιο.
Να διατηρηθεί το ανθρώπινο δυναμικό και η τεχνογνωσία στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ή στον ενισχυμένο/νέο φορέα που θα τη διαδεχθεί, αποφεύγοντας τη διασπορά του σε διάφορες υπηρεσίες που αποδυναμώνει την επιχειρησιακή ικανότητα ενός ενιαίου και εξειδικευμένου οργανισμού.
Συμπέρασμα
Ο Σύλλογος Εργαζομένων απευθύνει θεσμική έκκληση προς τον πολιτικό κόσμο, τους θεσμικούς φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση να στηρίξουν με υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα την πρότασή μας. Η ενίσχυση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ή η μετεξέλιξή της σε φορέα σχεδιασμού και διαχείρισης έργων υποδομής δημόσιου χαρακτήρα στη Βόρεια Ελλάδα, δεν αποτελεί απλώς μια επιλογή, αλλά συνιστά κρίσιμη προϋπόθεση για τη διασφάλιση της συνέχειας, την προστασία του δημόσιου συμφέροντος και την ουσιαστική ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης που τόσο ανάγκη έχει η χώρα στη σημερινή συγκυρία.
Join the Conversation