Τα τεκταινόμενα στην εκπαίδευση – και όχι μόνο – όμως, δεν συμβαίνουν σε πολιτικό κενό. Οι εξελίξεις «τρέχουν» απέναντι σε ένα πολιτικό σύστημα, που μοιάζει να τις παρακολουθεί αδρανές, με ύφος αυτάρεσκο.
Ας δούμε τα κύρια χαρακτηριστικά:
Σύμφωνα με τη Eurostat ο λόγος ενοικίου προς μισθό νέου εργαζόμενου, είναι ο χειρότερος στην Ευρώπη. Το ίδιο ισχύει για το κόστος σε ενέργεια, καύσιμα και σούπερ μάρκετ. Από διακοπές; Με δυσκολία για ένα μπάνιο στη θάλασσα, αφού γίναμε «ξένοι» στον τόπο μας. Οι συμπολίτες μας, ως «εργαζόμενοι φτωχοί», κατέχουν πλέον την τελευταία θέση σε αγοραστική δύναμη, ενώ η χώρα μας είναι 3η σε εταιρική κερδοφορία στην ΕΕ.
Παραδοχή των παραπάνω αποτελεί η θεσμοθέτηση της 13ωρης εργασίας, στον ίδιο εργοδότη μάλιστα, για να μην χάνουμε και χρόνο με το πήγαινε έλα. Άλλωστε, ποιος τα βγάζει με ένα 8ωρο; Ζούμε όρους εργασίας χειρότερους από τα μνημόνια. (Ναυτεμπορική, 07/09/2025, ferte-piso-ta-mnimonia).
Από τα 8 δις πλεόνασμα (υπερφορολόγησης), δεν βρέθηκε 0,8 δις για την επιστροφή έστω του 13ου μισθού: «Και να τα είχαμε, δεν θα τα δίναμε», είπε ο Υπουργός. Το κόψιμο λοιπόν του 13ου, αποδείχτηκε ένας «φραπές» δρόμος, μιας και 1 δις θα πάει ο λογαριασμός για τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Τουλάχιστον ας κάνατε κάτι για την ακρίβεια κ. Υπουργέ.
Ούτε τα μέτρα στη ΔΕΘ κατάφεραν να «γυρίσουν» το κλίμα, γιατί αφορούν τους λίγους και τους πιο ισχυρούς. Το 70,5% των εργαζομένων και το 92,7% των νέων ως 30 ετών, έχουν μηδενικά ή ελάχιστα οφέλη. Στη φορολογία των ενοικίων ο φόρος μειώνεται για εισοδήματα από ενοίκια άνω των 12.000 ευρώ, δηλαδή για το 8% μόνο των ιδιοκτητών.
Απαξίωση των θεσμών, παρακολουθήσεις, συγκαλύψεις, παρεμβάσεις στη δικαιοσύνη. Οι 5 πρώτοι υποψήφιοι για τη θέση του Προέδρου του Αρείου Πάγου, παρακάμφθηκαν για χάρη του 6ου. Ο διεθνής τύπος (Taz, Politico κ.ά.) μιλά για «νεκροθάφτες» της Δημοκρατίας. Οι ευρωπαίοι εισαγγελείς, που έχουν κατασκηνώσει στη χώρα, καταγγέλλουν ότι μια ολιγαρχία στραγγαλίζει τους Έλληνες με όρους «μαφίας».
Στην εκπαίδευση η κατάσταση είναι εξίσου δύσκολη.
Μεγάλα funds εξαγόρασαν όλα τα γνωστά ιδιωτικά σχολεία της χώρας, γιατί τα θεωρούν την πιο επικερδή επένδυση. Μεγαλύτερη απόδειξη για την αποτυχία της εκπαιδευτικής πολιτικής υπάρχει;
Το φιάσκο των ιδιωτικών ΑΕΙ: Η Σορβόννη, η αληθινή, με τα 2ν, όπως και το Yale, αγνοούνται. Το ζήτημα δεν είναι αν είμαστε υπέρ των ιδιωτικών ΑΕΙ, αλλά η «αρπαχτή» που γίνεται. Αντί αυτών, ήρθαν ιδρύματα που βολοδέρνουν στην παγκόσμια κατάταξη ως και 700 θέσεις χαμηλότερα από τα μεγάλα δημόσια πανεπιστήμια της Ελλάδας.
«Η Ελλάδα πεθαίνει» γράφει ο Elon Musk, ως 1 από τις 12 χώρες του κόσμου, που πλήττονται από υπεργήρανση πληθυσμού. Οι Financial Times αναφέρουν το «λουκέτο» σε 766 σχολεία φέτος (-5%) και μείωση 111.000 μαθητών στην ΠΕ την τελευταία 7ετία (-19%).
Από την άλλη, η ευειδής κα Ζαχαράκη, δήλωσε με συμπάθεια ότι «Οι σχολικές αίθουσες αντικατοπτρίζουν την κατάσταση στα μαιευτήρια». Αφελής ή ωμή παραδοχή για τον θάνατο του κοινωνικού κράτους;
Διαφημίζει την -ορθή- επιλογή να ανοίξει στην Ψέριμο Δημοτικό με 2 μαθητές, αποκρύπτει όμως τα λουκέτα και τα τμήματα των 30 μαθητών.
Στο ΥΠΑΙΘΑ ζούνε στο παράλληλο σύμπαν του προγράμματος «Λαχανόκηποι στα Σχολεία» (2 εκ. ευρώ για προκάτ λαχανόκηπους σε 1.750 σχολεία). Ίσως κάνουν και δήλωση ΟΣΔΕ για επιδότηση από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, προκειμένου να καλυφθεί η οικονομική ασφυξία που προκάλεσε η κατάργηση των σχολικών επιτροπών.
Αξιολόγηση παρωδία, αν και η ΔΟΕ στην 88η Γ.Σ. τάχτηκε υπέρ της αξιολόγησης. Τα στοιχεία του ΥΠΑΙΘΑ λένε ότι (λόγω γραφειοκρατίας και έλλειψη Συμβούλων) θα ολοκληρωθεί σε 10 έτη, αντί 2, που προβλέπει ο νόμος. Μέχρι σήμερα αξιολογήθηκαν 22.000 εκπαιδευτικοί και 6 κρίθηκαν ανεπαρκείς. Για 6 εκπαιδευτικούς δηλαδή έγινε τόση «φασαρία»;
Κατάργηση β/θμιου πειθαρχικού και αφαίρεση ψήφου των Αιρετών, με πρόφαση ότι πρότειναν ποινές «χάδι» και καθυστερούσαν. Ψέμα. Οι Αιρετοί πρότειναν πάντα τη μέγιστη ποινή σε εκπαιδευτικούς με αναξιοπρεπή συμπεριφορά και οι καθυστερήσεις προέρχονταν από δικαστές. Άλλωστε οι Αιρετοί ήταν τα 2/5 του Συμβουλίου.
Πρωτοφανές κύμα παραιτήσεων διευθυντών σχολείων και αδειών άνευ αποδοχών εκπαιδευτικών.
Η ανικανότητα σε σχεδιασμό και οργάνωση ουσιαστικά μηδένισε τη θετική εικόνα των 10.000 μόνιμων διορισμών.
Παρατηρήθηκαν πρωτοφανείς αδικίες στις υπηρεσιακές μεταβολές με τις συμπληρωματικές μεταθέσεις (είδαμε να ισχύουν άλλα μέτρα και άλλα σταθμά για ίδεις περιπτώσεις). Ακολούθησε η πρόσληψη 23.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών για το 50% των αναγκών σε δασκάλους, το 40% σε νηπιαγωγούς και το 35 % σε ειδικότητες. Μεγάλα κενά υπάρχουν και στην Ειδική Αγωγή (50% στη Θεσπρωτία). Η ανάγκη πρόσληψης αναπληρωτών στη Β φάση είναι επιβεβλημένη. Το Υπουργείο ομολογεί ότι υπάρχουν 10.000 τουλάχιστον κενά.
Όλα αυτά όμως, δεν είναι τίποτα μπροστά στην καθημερινή 3άδα του σκότους: Μισθολογικό, Γραφειοκρατία, εργασιακός εκφοβισμός (ΥΠΑΙΘΑ, 1ο Υπουργείο σε ΕΔΕ).
Ο κόσμος της εκπαίδευσης έχει χρέος να πρωτοστατήσει σε αιτήματα που διαπερνούν την κοινωνία των πολλών, τους μη προνομιούχους. Η Παιδεία δεν είναι τα Πτυχία, αλλά οι επιλογές και η αισθητική μας. «Ο άνθρωπος είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση», όπως έλεγε ο André Breton.
Καλή σχολική χρονιά σε όλους!
Ο Θεοδώρου Μιχάλης, είναι μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Εκπ/κών ΠΕ Θεσπρωτίας – Αιρετός ΠΥΣΠΕ
Join the Conversation