Εγνατία οδός δεν θα είναι η ίδια, ιδιοκτησιακά, το 2026.
Μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχει ολοκληρωθεί η εξαγορά της Εγνατίας και η εταιρία, ο πρώτος μεγάλος και τελευταίος δημόσιος κλειστός αυτοκινητόδρομος της χώρας, θα περάσει σε καθεστώς εκκαθάρισης από την 1η Ιανουαρίου 2026.
Νέος ιδιοκτήτης θα είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία πλέον δημιουργεί ένα ιδιότυπο «μονοπώλιο» στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους.
Ένα μεγάλο ερώτημα είναι «τι θα γίνει με τα διόδια».
Οι αυτοκινητόδρομοι της ΤΕΡΝΑ δεν φημίζονται για τις… προσιτές τιμές και κατά περίπτωση, τα κόμιστρα των διοδίων είναι πολύ ακριβά, συμβάλλοντας έτσι σε έναν άλλου τύπου «αποκλεισμό»: το κόστος των διοδίων στο ταξίδι Γιάννενα-Αθήνα, είναι 86,10 ευρώ, ποσό που μόνο διαχειρίσιμο δεν είναι για πολλούς οδηγούς.
Ένας εναλλακτικός δρόμος προς Αθήνα, που περιλαμβάνει και Εγνατία, κοστίζει πολύ λιγότερο σε διόδια: 27,40 ευρώ.
Ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον έχει το μέλλον των ατελειών που αφορούν τους δικαιούχους απαλλαγής, στη Θεσπρωτία και στον Δήμο Μετσόβου. Ξεπερνώντας το ερώτημα γιατί έπρεπε να έχουν ατέλειες μόνο οι κάτοικοι του Δήμου Μετσόβου για διόδια που είναι ακριβώς έξω από τα Γιάννενα, οι αριθμοί είναι πολύ ενδιαφέροντες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εγνατίας ΑΕ, οι δικαιούχοι απαλλαγών στις διελεύσεις, είναι 11.825 από το νομό Θεσπρωτίας και άλλοι 2.746 από τον Δήμο Μετσόβου.
Αυτοί οι 14.571 οδηγοί, έχουν περάσει συνολικά πάνω από 500.000 φορές από τα διόδια Τύριας, Παμβώτιδας και Μαλακασίου, μέσα στο 2024: 283.887 φορές οι δικαιούχοι ατέλειας του νομού Θεσπρωτίας, από την Τύρια, 249.368 φορές οι αντίστοιχοι του Δήμου Μετσόβου, από Παμβώτιδα και Μαλακάσι.
Πρόκειται δηλαδή κυρίως για εργαζόμενους-ες που χρησιμοποιούν τον δρόμο τουλάχιστον δύο φορές τη μέρα.
Τι θα γίνει με την περίπτωσή τους; Θα συνεχίσουν να ισχύουν οι ατέλειες και απαλλαγές, στο νέο καθεστώς;
Οι ιδιοκτήτες των αυτοκινητοδρόμων δεν δείχνουν, από την παρούσα πολιτική τους, κάποια τάση να διατηρηθούν τέτοιου είδους πλήρεις απαλλαγές. Έχουν ωστόσο αλλάξει κάπως την εκπτωτική τους πολιτική με τη χρήση epass και προχωρούν σε εκπτώσεις από την 1η διέλευση, ενώ οι ατέλειες αφορούν πολύ συγκεκριμένες ομάδες πολιτών.
Η εκτίμηση για τις απαλλαγές εργαζόμενων και ανέργων λοιπόν, δεν είναι καλή.
Ο σύλλογος Εργαζόμενων στην Εγνατία Οδό έχει προειδοποιήσει πολλές φορές ήδη, εκτός από το γεγονός ότι θα «αφαιρεθεί» ο τεχνικός παράγοντας (μελέτες για έργα κ.λπ.), θα υπάρξουν οικονομικές επιπτώσεις στον γενικό πληθυσμό με κατάργηση ατελειών και αύξηση κομίστρου διοδίων.
Στην Εγνατία, το 2024, έγιναν συνολικά 83.132.369 διελεύσεις από διόδια, σε όλη την έκτασή της, αριθμός που είναι ο δεύτερος ανάμεσα στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας (πίσω μόνο από την Αττική οδό).
Η μέση ημερήσια διέλευση το 2024 ήταν 9.560 ελαφρά οχήματα και άλλα 1.898 βαρέα οχήματα, που συνολικά διένυσαν 3.734.000 χλμ.