Το ΚΚΕ Θεσπρωτίας για το Μaster plan της ΟΛΗΓ Α.Ε.

Ανκοίνωση

Πριν λίγες μέρες κατατέθηκε το «master plan» του Ιταλικού ομίλου Grimaldi που είναι ο ιδιοκτήτης του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ Α.Ε.) από το 2023. Ο σχεδιασμός προωθεί τη βιομηχανική εκμετάλλευση του λιμανιού με ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, υποδομές στήριξης εξόρυξης υδρογονανθράκων, δεξαμενές καυσίμων, μεταφορά χύδην φορτίων κ.α. Πρόκειται πραγματικά για επικίνδυνο και αντιλαϊκό σχεδιασμό που θα έχει ακόμη πιο σοβαρές επιπτώσεις στα δικαιώματα των εργαζομένων, το περιβάλλον, την υγεία των κατοίκων. Θα σημάνει την ακόμη μεγαλύτερη εμπλοκή της περιοχής στους επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, που τους πληρώνουν πάντα οι λαοί.

Είναι πολλοί αυτοί που «έπεσαν από τα σύννεφα» με αυτόν τον σχεδιασμό. Ως «εξαπατημένοι» εμφανίζονται ο βουλευτής Θεσπρωτίας της ΝΔ, ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσπρωτίας της ΝΔ που χειροκρότησαν την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, μαζί με τους δημάρχους της Θεσπρωτίας (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ) και το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ηγουμενίτσας (ΠΑΣΟΚ,ΝΔ). Αντίστοιχα διαμαρτύρονται βουλευτές των αστικών κομμάτων της Ηπείρου, η Περιφερειακή αρχή κ.α.

Ο σχεδιασμός της Grimaldi είναι απόλυτα συνεπής με τους κύριους στόχους των ελληνικών κυβερνήσεων της ΕΕ και του ΝΑΤΟ

Η αλήθεια είναι ότι όλα όσα προτείνονται είναι το φυσικό αποτέλεσμα της πολιτικής της ΕΕ για την «απελευθέρωση» των λιμενικών υπηρεσιών» και την ιδιωτικοποίησή τους με διάφορες μορφές. Μήπως όμως διαφώνησαν ποτέ οι «διαμαρτυρόμενοι» με αυτή την πολιτική της ΕΕ;

Μήπως έχουν διαφωνήσει με το στόχο της «αναβάθμισης» της χώρας μας και των λιμανιών σε κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων και ενέργειας που έχουν υπηρετήσει όλες οι κυβερνήσεις (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ); Ο σχεδιασμός της Grimaldi είναι ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΥΝΕΠΗΣ με αυτό τον στόχο (εξού και οι σχεδιασμοί για υποδομές εξόρυξης, χύδην φορτίο, δεξαμενές LNG κ.α.), όπως και με τον στόχο διαμόρφωσης της «Εγνατίας των Λιμανιών» και του «διαδρόμου των Βαλκανίων». Δηλαδή το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μαζί με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης να αξιοποιηθούν από τις ΗΠΑ- ΕΕ για τον περιορισμό εμπορικών και ενεργειακών διαδρομών Κινεζικών και Ρωσικών ομίλων στην περιοχή.

Μήπως έχουν διαφωνήσει με την πολεμική οικονομία και προετοιμασία, την πολιτική εμπλοκής της χώρας μας στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και σχεδιασμούς ΗΠΑ- ΝΑΤΟ- ΕΕ που αξιοποιούν τα λιμάνια της χώρας για το μακέλεμα των λαών; Ήδη το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει αξιοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση. Σε όλα αυτά έχουν συμφωνήσει τα αστικά κόμματα και οι τοπικοί τους εκπρόσωποι και τώρα διαμαρτύρονται υποκριτικά.

Το ΚΚΕ από την αρχή είχε καταδικάσει και αντιπαλέψει το σύνολο αυτών των πολιτικών. Έχει προειδοποιήσει ότι ο λαός της περιοχής θα πληρώσει με τα δικαιώματα και την υγεία του τα κέρδη των μεγάλων ομίλων, όποιο σχέδιο ανάπτυξης και αν ακολουθηθεί στο λιμάνι. Γιατί όταν κριτήριο του σχεδιασμού είναι η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, αυτή μπορεί να προκύψει μόνο από την εκμετάλλευση των εργαζομένων, του πλούτου και των υποδομών κάθε περιοχής.

Είναι πλαστό το δίλημμα βιομηχανικό ή τουριστικό λιμάνι

Πολλές από τις «διαμαρτυρίες» για το σχέδιο της Grimaldi προκρίνουν ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης για το λιμάνι που θα είναι μόνο τουριστικό – επιβατικό. Διακηρύττουν ότι με αυτό το μοντέλο επωφελούνται όλοι. Θα προστατευτεί το περιβάλλον, θα υπάρχει ασφάλεια κ.α.

Όμως οι λαϊκές οικογένειες στην Θεσπρωτία και στη χώρα γενικά γνωρίζουν τι σημαίνει τουριστική ανάπτυξη και τουριστικό μοντέλο. Οι εργαζόμενοι και αυτοαπασχολούμενοι στη Θεσπρωτία έχουν γνωρίσει το τουριστικό «θαύμα» με τις ατέλειωτες ώρες δουλειάς, τα εργατικά ατυχήματα, τους μισθούς και τα εισοδήματα που δεν φτάνουν ούτε για τον μισό μήνα, την ώρα που η τουριστική κίνηση στην Θεσπρωτία μεγαλώνει. Ήδη έχουν δει τις υπέρογκες αυξήσεις τελών χρήσης και ελλιμενισμού μικρών αλιευτικών σκαφών που πέταξαν τους ερασιτέχνες ψαράδες έξω από τα καταφύγια, την κατάργηση δεκάδων θέσεων στάθμευσης με τον αποκλεισμό του παλιού λιμανιού Ηγουμενίτσας, απολύσεις εργαζόμενων κ.α..Ας ρωτήσουν οι «διαμαρτυρόμενοι» πόσο καλά περνάνε οι εργαζόμενοι και οι λαϊκές οικογένειες της Θεσσαλονίκης που εμφανίζουν το λιμάνι τους ως πρότυπο. Ας ρωτήσουν τον λαό της Λευκάδας και της Κέρκυρας αν οι υποδομές τους σε νερό, καθαριότητα έχουν βελτιωθεί λόγω τουρισμού και κρουαζιέρας. Ας ρωτήσουν και τους εργαζόμενους στις μεγάλες μονάδες ιχθυοκαλλιεργειών στην περιοχή της Θεσπρωτίας για τις οποίες κόπτονται και ας μάθουν για τους μισθούς τους που είναι παγωμένοι εδώ και 15 χρόνια, για τις επαγγελματικές ασθένειες συνήθως χρόνια μυοσκελετικά προβλήματα, για την εντατικοποίηση της εργασίας, για την έλλειψη μέτρων υγιεινής κι ασφάλειας, ενώ η πλειοψηφία των εργαζομένων δηλώνονται ως «ιχθυεργάτες – ανειδίκευτοι εργάτες» και ασφαλίζονται στον ΕΦΚΑ, στον κλάδο του πρώην ΟΓΑ. Όλα αυτά την ώρα που η εργοδοσία πανηγυρίζει στον κλάδο για «αύξηση της παραγωγικότητας, με 36 τόνους ψαριών ανά εργαζόμενο».

Οι μόνοι πραγματικά ωφελημένοι είναι οι μεγάλοι επιχειρηματίες που βλέπουν τα κέρδη τους όλο και πιο πολύ να μεγαλώνουν.

Έχουμε επομένως δείγματα γραφής για το τι σημαίνει ανάπτυξη για τα κέρδη, δηλαδή από την καπιταλιστική ανάπτυξη. Από την περίοδο που η ΟΛΗΓ Α.Ε. ανήκε κατά 100% στο κράτος ως και τώρα, μέχρι τα σχέδια για κατασκευή ξενοδοχειακής μονάδας στον χώρο των ΤΕΙ σε συνδυασμό με την κατασκευή μαρίνας στον ίδιο χώρο, που θα αποκόψει τελείως την πρόσβαση του λαού στην θάλασσα. Δεν μπορεί να υπάρξει τουριστική ή άλλη ανάπτυξη με σεβασμό και προστασία του περιβάλλοντος, ελεύθερους χώρους, πράσινο, κλπ, παρά μόνον στον βαθμό που δεν εξυπηρετών τα κέρδη των ομίλων. Για τον λαό είτε βιομηχανική είτε τουριστική, η καπιταλιστική ανάπτυξη φέρνει μόνο φτώχεια, ανασφάλεια, επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής του, πολέμους και ξεριζωμό.

Οι υποκριτικές διαμαρτυρίες δεν αφορούν λοιπόν τις αγωνίες, τις ανάγκες του λαού της Ηγουμενίτσας, αλλά τα διαφορετικά συμφέροντα και τους διαφορετικούς σχεδιασμούς εγχώριων και ξένων μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, για τη μοιρασιά της πίτας των κερδών που σχετίζονται με την καπιταλιστική εκμετάλλευση του λιμανιού. Γι’ αυτό και όλοι οι παραπάνω εμφανίζονται να βρίσκουν και θετικά σε έναν επικίνδυνο σχεδιασμό, περιμένοντας περιβαλλοντικές μελέτες, προτείνοντας διαφορετικές χωροθετήσεις υποδομών και ζητώντας περισσότερα αντισταθμιστικά. Ούτε λίγο ούτε πολύ αποδέχονται από την πίσω πόρτα την ουσία του master plan του ομίλου Grimaldi.

Το πραγματικό δίλημμα είναι λιμάνι στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών ή των κερδών των ιδιωτικών ή κρατικών ομίλων

Το ΚΚΕ εκφράζει την κάθετη αντίθεση στο συνολικό σχεδιασμό του ομίλου. Στη βάση αυτή συνεχίζουμε τον αγώνα για λιμάνι λαϊκή περιουσία και όχι ιδιοκτησία καπιταλιστική. Παλεύουμε: Να αποτελεί η Ηγουμενίτσα λιμάνι Ειρήνης και Φιλίας των λαών και όχι ορμητήριο των ιμπεριαλιστών. Να ανακληθεί η θετική γνωμοδότηση που υπάρχει από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για εγκατάσταση μονάδας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μια “ανάσα” από το Λαδοχώρι. Να παραμείνουν ως αλιευτικά καταφύγια αυτά που υπάρχουν στην Πλαταριά και στην Σαγιάδα, να αποχαρακτηριστεί από τουριστικό των Συβότων. Να αναπλαστούν με κρατική χρηματοδότηση οι χώροι που δεν εξυπηρετούν λιμενική δραστηριότητα, σε παιδικές χαρές, σε χώρους αθλητικής και πολιτιστικής δραστηριότητας (γήπεδα κλπ) και να αποδοθούν για ελεύθερη χρήση στον λαό. Να μειωθούν τα τέλη ελλιμενισμού των μικρών αλιευτικών σκαφών. Να υπάρχουν φθηνά ναύλα, μόνιμη και σταθερή δουλειά με δικαιώματα, χωρίς εργολαβικές και ελαστικές σχέσεις εργασίας για τους εργαζόμενους στα καράβια και στις άλλες εργασίες του λιμανιού.

Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας όπως συνολικά τα λιμάνια και οι υποδομές της χώρας μπορούν να γίνουν μοχλός πραγματικής ανάπτυξης και ευημερίας για τους εργάτες και τις λαϊκές οικογένειες μόνο όταν περάσουν στα χέρια του λαού και γίνουν κοινωνική περιουσία. Μόνο όταν η εργατική τάξη πάρει την εξουσία στα χέρια της και κίνητρο της οικονομίας δεν θα είναι το κέρδος αλλά η κάλυψη των σύγχρονων διευρυνόμενων αναγκών του λαού.

Καλούμε τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους γενικότερα τον λαό της Θεσπρωτίας να μην ανεχτεί αυτά τα επικίνδυνα σχέδια. Να εμπιστευτεί την δύναμή του, να οργανώσει τον αγώνα του και να μην περιμένει λύσεις από κάθε λογής σωτήρες. Γιατί « Μόνο ο λαός μπορεί να σώσει τον λαό σε συμπόρευση με το ΚΚΕ ,στον δρόμο της ανατροπής». Ο αγώνας για την ανατροπή της καπιταλιστικής βαρβαρότητας είναι ο δρόμος της ουσιαστικής διεξόδου και ελπίδας για τον λαό.

In this article