
Στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση της παραχώρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού βρίσκονται παραχωρησιούχους (κοινοπραξία με τη συμμετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και Υπουργείο Υποδομών αφού ακόμα και οι τελευταίες εκκρεμότητες του ελέγχου των σηράγγων φαίνεται πως διευθετούνται. Μαζί με την παραχώρηση του οδικού άξονα σε ιδιώτη αναμένεται και η κατάργηση της κρατικής εταιρείας “Εγνατία Οδός ΑΕ” που για τους 102 σημερινούς εργαζόμενους της εταιρείας θα σημάνει μετάταξη σε υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών.
Το ΤΕΕ Ηπείρου με επιστολή του προέδρου του Γιάννη Τσίγκρου ζήτησε προχθές να μην καταργηθεί η εταιρεία αλλά να αξιοποιηθεί προς όφελων των τοπικών κοινωνιών της Βορείου Ελλάδος για την μελέτη και εκτέλεση έργων υποδομών, με βάση τη μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία που απέκτησε τα τελευταία χρόνια αυτός ο μηχανισμός. Ψηφίσματα διατήρησης της κρατικής εταιρείας έχουν πάρει Περιφερειακά Συμβούλια στη Βόρεια Ελλάδα και το θέμα πρόκειται να τεθεί και σε προσεχή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου.
Επαχθείς αλλαγές για πολίτες
Μιλώντας το βράδυ της Τετάρτης στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΒΗΜΑ Τηλεόραση ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων της “Εγνατίας Οδός ΑΕ” Γιώργος Γοδέβενος αναφέρθηκε στους επαχθείς όρους της σύμβασης παραχώρησης που έχει γίνει νόμος του κράτους.
Τη διαφορά της ιδιωτικοποίησης θα βιώσουν σκληρά οι πολίτες στην Ήπειρο, όχι μόνο λόγω του επερχόμενου διπλασιασμού της χιλιομετρικής τιμής που πληρώνεται στα διόδια, όπου προοπτικά από τα 3,5 λεπτά το χιλιόμετρο θα φτάσει τα 7 λεπτά, μέσα στα επόμενα χρόνια, με πρώτη αύξηση να αναμένεται τους επόμενους μήνες, με την ολοκλήρωση της παραχώρησης. Την ίδια ώρα, οι δημότες του Μετσόβου και οι κάτοικοι του Νομού Θεσπρωτίας που απαλάσσονται από τα διόδια της Παμβώτιδας και του Μαλακασίου οι μεν και της Τύριας οι δε, θα αρχίσουν να πληρώνουν κανονικά τις αυξημένες τιμές διέλευσης, αφού κάθε απαλλαγή παύει να ισχύει με την ιδιωτικοποίηση του οδικού άξονα. Το ίδιο ισχύει και για τους ανέργους, αφού και η συγκεκριμένη κατηγορία όσο ο οδικός άξονας ανήκε στο κράτος, απαλλάσσονταν από τα διόδια.
Σύμφωνα με τον κ. Γοδέβενο, η σύμβαση παραχώρησης για ένα έργο που στοίχισε στο ελληνικό κράτος περί τα 7 δισ. ευρώ προέβλεψε τίμημα 1,7 δισ. ευρώ για τον παραχωρησιούχο και μάλιστα πριν από λίγες μέρες το τίμημα μειώθηκε περαιτέρω κατά 160 εκατ. ευρώ με απόφαση της κυβέρνησης! Για κάθε μελλοντική φυσική καταστροφή στον οδικό άξονα το κράτος θα συμβάλλει οικονομικά, έτσι ώστε να μιλάμε για μια επένδυση τελικά με χαμηλό ή μηδενικό ρίσκο για την ιδιωτική κοινοπραξία.
Όσον αφορά την ίδια την “Εγνατία Οδός” ως ΑΕ ο κ. Γοδέβενος ανέφερε το μεγάλο μελετητικό αντικείμενο που διεκπεραίωσε ή εκπονεί σήμερα ο συγκεκριμένος κρατικός φορέας, βάσει του οποίου θα ήταν σημαντική η συμβολή του στις περιφερειακές περιοχές της χώρας, όπου Περιφέρειες και Δήμοι είναι εντελώς υποστελεχωμένες σε τεχνικό προσωπικό. Ενδεικτικά στην Ήπειρο, ολοκληρώνεται η μελέτη για την παράκαμψη της πόλης της Ηγουμενίτσας που εκπονεί τα τελευταία χρόνια η “Εγνατία Οδός ΑΕ”.

