Η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας για ΟΛΗΓ και παράκτια ζώνη Θεσπρωτίας

Ανακοίνωση

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας στην πρόσφατη συνεδρίαση του συζήτησε τις εξελίξεις γύρω από την πορεία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και της παράκτιας ζώνης της Θεσπρωτίας.

Πριν λίγες μέρες ο Ιταλικός όμιλος Grimaldi (ιδιοκτήτης του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. από το 2023) κατέθεσε το «master plan» του για το λιμάνι. Ο σχεδιασμός προωθεί τη βιομηχανική εκμετάλλευση του λιμανιού με ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, υποδομές υποστήριξης προϊόντων εξόρυξης υδρογονανθράκων, δεξαμενές καυσίμων, μεταφορά χύδην φορτίου, ενώ ήδη ο όμιλος Grimaldi διώχνει τα τραπεζάκια των μαγαζιών στην παράκτια ζώνη από Πέρδικα ως Σαγιάδα. Το τίμημα το οποίο καταβάλει για να πάρει το λιμάνι και την παράκτια ζώνη πολλών χιλιομέτρων είναι ευτελές ποσό (ακόμα περισσότερο αν λάβουμε υπόψη το σημαντικό αποθεματικό του Ο.Λ.ΗΓ.).

Το λιμάνι Ηγουμενίτσας και η πορεία του μας αφορά όλους, αφού συμβάλει στη διαμόρφωση των όρων ζωής όλων μας καθώς και στα δικαιώματα των εργαζομένων της περιοχής. Οι εργαζόμενοι, οι μικροί επιχειρηματίες, οι εναπομείναντες αλιείς, τα λαϊκά στρώματα και η νεολαία δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα από τις επενδύσεις και την ανάπτυξη που κίνητρο έχει το κέρδος, από την παράδοση του λιμανιού και της χερσαίας ζώνης στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας είχε εκδώσει εξετάσει ήδη από το 2021 με προσοχή το ζήτημα και η σχετική απόφαση αποτυπώθηκε στο ψήφισμα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση, απαντώντας με συγκεκριμένα επιχειρήματα στους πανηγυρισμούς τοπικών παραγόντων περί ανάπτυξης κλπ. Είχαμε από τότε επισημάνει τις συνέπειες για όλη την παράκτια περιοχή. Οι πρόσφατες εξελίξεις επιβεβαιώνουν τις επισημάνσεις του ψηφίσματος, όπως:

– Στον Δήμο πρέπει να ανήκουν το παραλιακό μέτωπο, και οι δρόμοι της πόλης που ανήκουν σήμερα στην ΟΛΗΓ Α.Ε. σαν «χερσαία ζώνη». Τι σχέση έχουν οι δρόμοι της πόλης με το λιμάνι για να ανήκουν στην Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε.;
– Μια ολόκληρη πόλη θα κληθεί ν’ αλλάξει φυσιογνωμία χωρίς το θαλάσσιο μέτωπό της, έτσι όπως τα επιχειρηματικά συμφέροντα επιβάλλουν.
– Οι χρήστες του λιμανιού, επιβάτες, αλιείς που δραστηριοποιούνται στα καταφύγια της Σαγιάδας και Πλαταριάς και οι αυτοαπασχολούμενοι στην εστίαση, βιώνουν την αφαίμαξη του έτσι και αλλιώς πενιχρού εισοδήματός από τα ανταποδοτικά τέλη που επιβάλλει ο Ο.Λ.ΗΓ. ΑΕ.
– Εκτάσεις του λιμένος που σήμερα αξιοποιούνται ως ελεύθεροι χώροι ή μπορούν να γίνουν, αντί να αναπλαστούν προορίζονται για μαρίνες σκαφών, επιχειρηματική και εμπορική δράση.
– Οι κάτοικοι έρχονται αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα μετακίνησης στην παραλιακή οδό, που ανήκει στον Ο.Λ.ΗΓ., την έλλειψη χώρων στάθμευσης, ελεύθερων χώρων για άθληση και αναψυχή, ανύπαρκτα αντιπλημμυρικά έργα σε τμήματα που πλημμυρίζουν συχνά την παραλιακή οδό και την πόλη, τον ελλιπέστατο φωτισμό με αποτέλεσμα την πρόκληση σωρείας ατυχημάτων.
– Η ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα, μετά βεβαιότητας, θα περιορισθεί, με την ιδιωτικοποίηση του παραλιακού μετώπου.
– Τι σημαίνει «χερσαία ζώνη λιμένα»; Έχει σχέση η «χερσαία ζώνη» με το Δρέπανο; Η χερσαία ζώνη του Δρεπάνου πιθανότατα βρίσκεται εντός των ορίων μόνιμου καταφυγίου άγριας ζωής (Κ.Α.Ζ.) συνολικής έκτασης 9.450 στρ., σύμφωνα με την αριθ. 1330/20-06-2003 απόφαση Γ.Γ. Περιφέρειας Ηπείρου (ΦΕΚ 951/Β/10-07-2003) σε συνέχεια της αριθ. 67468 /1450/6-4-1988 απόφαση του Υφυπουργού Γεωργίας (ΦΕΚ 256/Β/2-5-1988), με την οποία ιδρύθηκε μόνιμο καταφύγιο άγριας ζωής στην περιοχή Δήμου Ηγουμενίτσας, Νομού Θεσπρωτίας.
– Ο χώρος μπροστά από τα κτίρια του Πανεπιστημίου αποτελεί «βόρειο τμήμα του λιμένα Ηγουμενίτσας»; Τι σχέση έχει με το λιμάνι;
– Οι κίνδυνοι για την υγεία και ασφάλεια των πολιτών στην περιοχή είναι τεράστιοι από τις διάφορες υποδομές πετρελαιοειδών που αναπτύσσονται. Ουσιαστικά μέτρα προστασίας της υγείας και ασφάλειας στο Λιμάνι, δεν υπάρχουν ενώ δεν λειτουργεί σταθμός πρώτων βοηθειών στο χώρο του λιμένος.
– Η δημιουργία υποδομών υποδοχής για τις δεξαμενές του σχιστολιθικού αερίου από τις Η.Π.Α. (υγροποιημένο αέριο LNG), μόνο κινδύνους για τους πολίτες προμηνύει ενώ αυξάνονται και οι κίνδυνοι για ατύχημα μεγάλης έκτασης από τέτοιες υποδομές, ειδικά κοντά σε περιοχές όπως το Λαδοχώρι και το Γραικοχώρι.

Η πολιτική αυτή δεν υπηρετεί κανένα «εθνικό συμφέρον», αλλά αφορά τα συμφέροντα μεγάλων ομίλων και έχει ως στόχο τη στήριξη των κερδών τους. Είναι πολιτική που διαχρονικά εφαρμόσθηκε από όλες τις κυβερνήσεις για τους βασικούς τομείς της οικονομίας της πατρίδας μας (τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, οδικοί άξονες, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια, λιμάνια, τράπεζες) αλλά και βασικές βιομηχανικές υποδομές (Ναυπηγεία, ορυκτός πλούτος κ.λπ.). Η ανάπτυξη όλων των δυνατοτήτων του λιμανιού και της Ηγουμενίτσας προς όφελος των πολιτών, δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα με τέτοιες επιλογές που υπηρετούν τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων.

Στο πρόσφατα Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ηγουμενίτσας σύσσωμη η τοπική κοινωνία εξέφρασε την αντίδρασή της στις εξελίξεις και αποφασίστηκαν αντιδράσεις. Στην συνεδρίαση την Π.Σ.Ε. εκπροσώπησε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της, κ. Μ. Κιάμος οποίος τόνισε ότι έγκαιρα η Π.Σ.Ε. ανέδειξε το θέμα και προέβλεψε τις αρνητικές εξελίξεις που θα έφερνε η ιδιωτικοποίηση και τόνισε την ανάγκη για κινητοποιήσεις ώστε να σταματήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης, ή τουλάχιστον να μειωθούν οι συνέπειες. Στάθηκε στη δυνατότητα για δικαστική διεκδίκηση.
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, όπως και τα άλλα λιμάνια, οι υποδομές της χώρας, μπορούν να γίνουν μοχλός πραγματικής ανάπτυξης και ευημερίας των πολιτών.

Χρειαζόμαστε πολιτική πού θα δώσει ώθηση στον Πρωτογενή Τομέα καθώς και σε κλάδους της βιομηχανικής παραγωγής, η οποία θα συμβάλλει στη μείωση της ανισότητας μεταξύ των περιφερειών της χώρας.

Η Π.Σ.Ε. θα στηρίξει κάθε σχετική ενέργεια και θα πρωτοστατήσει στην οργάνωση της αντίδρασης των αποδήμων Ηπειρωτών, ξεκινώντας με συνάντηση των σωματείων της Θεσπρωτίας για να ενημερωθούν και να αναλάβουν συντονισμένα πρωτοβουλίες.

In this article