
Στη διαφανή λειτουργία της αγοράς καθώς και στην αυξημένη προστασία του καταναλωτή και της αγοραστικής του δύναμης θα συμβάλει η σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχή για τον Έλεγχο της Αγοράς και την Προστασία του Καταναλωτή, τόνισε ο Βασίλης Γιόγιακας μιλώντας στη Βουλή για το σχετικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας σημείωσε ότι μέσα από την ενοποίηση αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή και του Συνηγόρου του Καταναλωτή σε έναν ενιαίο οργανισμό επιτυγχάνεται η συγκέντρωση πόρων, δεξιοτήτων και επιχειρησιακών δυνατοτήτων, ο καλύτερος συντονισμός εποπτικών, ελεγκτικών και ενημερωτικών σκοπών ενώ με τη νέα Αρχή διασφαλίζεται η πλήρης αποπολιτικοποίηση του μηχανισμού ελέγχου και εποπτείας της αγοράς. «Δεν θεσμοθετείται απλά ένα νέος οργανισμός, αλλά μια ουσιαστική βελτίωση στη σχέση του κράτους με τον καταναλωτή και την αγορά.» υπογράμμισε ο Βασίλης Γιόγιακας. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα συστήνεται Ανεξάρτητη Αρχή για τον Έλεγχο της Αγοράς και την Προστασία του Καταναλωτή, μέσα από την ενοποίηση μονάδων, οργανισμών και αρμοδιοτήτων.
Τι επιτυγχάνεται με αυτό το νέο σχήμα:
Επιτυγχάνεται η συνένωση πόρων, δεξιοτήτων και επιχειρησιακών δυνατοτήτων κάτω από την ίδια σκέπη.
Επιτυγχάνεται ο καλύτερος συντονισμός εποπτικών, ελεγκτικών και ενημερωτικών σκοπών μέσα στο ίδιο διοικητικό σχήμα, με ξεκάθαρες αρμοδιότητες και αποτελεσματική επικοινωνία.
Με τη διοικητική και οικονομική αυτονομία καθώς και τη λειτουργική ανεξαρτησία που θα απολαμβάνει η νέα Αρχή, διασφαλίζεται η πλήρης αποπολιτικοποίηση του μηχανισμού ελέγχου και εποπτείας της αγοράς, που είχε ήδη ξεκινήσει με τη σύσταση της ΔΙ.Μ.Ε.Α., της Διυπηρεαιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς.
Σε σχέση με αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ειπώθηκε από την αντιπολίτευση – ιδιαίτερα από το ΠΑΣΟΚ – ότι η διοίκηση της νέας Αρχής θα ελέγχεται απολύτως από τον εκάστοτε Υπουργό.
Αφού η κρίση, λέει, των τριών υποψηφίων για κάθε διοικητική θέση θα γίνεται από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και άρα από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, που υποτίθεται ότι προκρίνει τους «εκλεκτούς» του υπουργού ή της κυβέρνησης.
Τι λέει όμως το ΠΑΣΟΚ, στη δική του πρόταση νόμου που παρουσίασε τον Δεκέμβρη του 2022 για τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Καταναλωτή;
Σύμφωνα με το Άρθρο 2, «Ο Πρόεδρος, ο Αντιπρόεδρος και τα μέλη της Αρχής προτείνονται από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, επιλέγονται από το Υπουργικό Συμβούλιο μετά από θετική γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των Ελλήνων.».
Ας μας πει λοιπόν το ΠΑΣΟΚ, πότε είναι πιο ανεξάρτητη και αξιοκρατική η επιλογή της διοίκησης;
Όταν οι τρεις καταλληλότεροι προκύπτουν αρχικά από ανοικτό διαγωνισμό και έπειτα από μια επιτροπή νομικών και εμπειρογνωμόνων εγνωσμένου κύρους, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο;
Ή όταν υπάρχει μόνο ένας υποψήφιος ανά θέση, που προτείνεται από τον αρμόδιο υπουργό και επιλέγεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, όπως λέει το ΠΑΣΟΚ στη δική του πρόταση;
Αυτός δεν είναι ο απόλυτος κυβερνητικός έλεγχος της διοίκησης, που τάχα μου καταγγέλλει το ΠΑΣΟΚ;
Γίνεται επίσης λόγος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για «σύγκρουση συμφερόντων» που δημιουργείται από την ανάθεση στην ίδια αρχή αρμοδιοτήτων επιβολής κυρώσεων και αρμοδιοτήτων διαμεσολάβησης.
Δεν γίνεται, λένε, και να επιβάλλεις πρόστιμο στην επιχείρηση, και να επιδιώκεις φιλική εξωδικαστική επίλυση.
Να πούμε εδώ ότι η συνύπαρξη της εποπτείας και του ελέγχου της αγοράς μαζί με την προστασία των δικαιωμάτων του καταναλωτή δεν είναι ελληνική πατέντα, όπως θέλουν να την παρουσιάσουν ορισμένοι, αλλά αξιοποιεί βέλτιστες πρακτικές και δανείζεται στοιχεία τόσο από την Ιταλία όσο και τη Σουηδία.
Γιατί η διαβούλευση μπορεί να εφαρμόζεται ως ένα από τα αρχικά στάδια μιας διαδικασίας συμμόρφωσης, η οποία μπορεί να καταλήγει στην επιβολή προστίμων μόνο κάτω από κάποιες προϋποθέσεις.
Αυτό που καταγγέλλεται ως εσωτερική αντίφαση, εκφράζει στην ουσία τον διπλό ρόλο και τη δυνατότητα πιο ευέλικτων διαδικασιών, κλιμακούμενης έντασης.
Θα ήθελα να σταθώ τέλος σε δύο από τις προτάσεις φορέων που νομίζω, κύριε Υπουργέ, θα είχε ενδιαφέρον να εξεταστούν.
Η μία αφορά τη συγκρότηση συμβουλευτικής επιτροπής στον οργανισμό της Αρχής που θα περιλαμβάνει εκπροσώπους επιμελητηριακών φορέων και οργανώσεων καταναλωτών και θα έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα σε σχέση με τη βελτίωση του έργου της.
Η δεύτερη αφορά τη δυνατότητα ειδικής διαδικασίας ενδικοφανούς προσφυγής κατά των πράξεων της Αρχής ως ένα πρόσθετο εργαλείο εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, κατά τα πρότυπα της ΑΑΔΕ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εκτιμώ ότι οι περισσότεροι από εμάς συμφωνούν επί της αρχής ότι η αναβάθμιση και η ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς και προστασίας του καταναλωτή, με τη σύσταση μιας Ανεξάρτητης Αρχής με αυτό το αντικείμενο, είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ένα βήμα που έρχεται να ακολουθήσει τη σημαντική ενίσχυση τα τελευταία χρόνια τόσο της Επιτροπής Ανταγωνισμού όσο και της Διυπηρεαιακής Ομάδας Ελέγχου.
Με το νέο σχήμα οι καταναλωτές θα έχουν ένα, μοναδικό σημείο αναφοράς, οι πολλαπλοί έλεγχοι θα διενεργούνται συντονισμένα και ταχύτερα, όπως και η διαπίστωση παραβατικών συμπεριφορών.
Με το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα δεν θεσμοθετείται απλά ένα νέος οργανισμός, αλλά μια ουσιαστική βελτίωση στη σχέση του κράτους με τον καταναλωτή και την αγορά.
Μαζί με την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η νέα Αρχή θα συμβάλει στην πιο διαφανή λειτουργία της αγοράς καθώς και στην αυξημένη προστασία του καταναλωτή και της αγοραστικής του δύναμης.
Γι’ αυτό και αξίζει να τη στηρίξουμε.

