Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού φέρνει αυξήσεις στα διόδια, νέους σταθμούς και χρέωση βάσει ρύπων

Τα ποσά

Μεγάλες ανατροπές στη λειτουργία των διοδίων θα φέρει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού η οποία θα ολοκληρωθεί πριν το τέλος του έτους. Πέρα από τις αυξήσεις ο παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα να λειτουργήσει και επιπλέον σταθμούς…

Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, πέντε τμήματα της Εγνατίας θα περάσουν σε υβριδικό σύστημα διοδίων με αναλογική χρέωση βάσει των διανυόμενων χιλιομέτρων, ενώ στα υπόλοιπα τμήματα θα παραμείνουν οι μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί.

Το πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα free flow δεν θα απαλλάσσει όλους τους οδηγούς από την ταλαιπωρία, καθώς θα διατηρηθούν λωρίδες χειροκίνητης διέλευσης για όσους δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό πομποδέκτη.

Η αρχική τιμή των διοδίων για τα ΙΧ θα αυξηθεί από 0,03€/χλμ σε 0,04€/χλμ συν ΦΠΑ, δηλαδή περίπου 0,05€ τελική χρέωση, με σταδιακή αύξηση έως και 27,5% μετά τη διετία, ανάλογα με τον πληθωρισμό. Οι αυξήσεις θα ισχύσουν και στους κάθετους άξονες, ενώ τα βαρέα οχήματα θα επιβαρύνονται ακόμη περισσότερο, ειδικά τα παλαιά και ρυπογόνα φορτηγά, φτάνοντας έως και τετραπλάσια χρέωση σε σχέση με τα ΙΧ.

Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο της είσπραξης των διοδίων, με σαφή υποχρέωση να αποφεύγονται ουρές άνω των 25 οχημάτων για παρατεταμένες περιόδους. Παράλληλα, διατηρείται η δυνατότητα προσθήκης νέων σταθμών, υπό την προϋπόθεση ότι η χρέωση θα παραμείνει αναλογική.

Από την ημέρα έναρξης της παραχώρησης και μέχρι τη συμπλήρωση δύο ετών, η τιμή των διοδίων στον βασικό άξονα της Εγνατίας και στους τρεις κάθετους άξονες θα διαμορφωθεί στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο, συν ΦΠΑ (0,0496 ευρώ τελική τιμή). Η σημερινή χρέωση είναι περίπου 0,03 ευρώ/χλμ, γεγονός που σηματοδοτεί άμεση αύξηση για τους οδηγούς.

Μετά τη διετία, η τιμή θα αναπροσαρμόζεται σταδιακά, με αύξηση έως 27,5% και ανώτατο όριο 0,051 ευρώ ανά χιλιόμετρο, χωρίς ΦΠΑ, προσαρμοζόμενη ετησίως στον πληθωρισμό. Οι αυξήσεις θα ισχύσουν και στους κάθετους οδικούς άξονες.

Οι χρεώσεις για τα υπόλοιπα οχήματα θα καθορίζονται βάσει συντελεστών επί της τιμής των ΙΧ:

Δίκυκλα: 70% της τιμής των ΙΧ
Λεωφορεία: 2,5 φορές την τιμή των ΙΧ
Φορτηγά: 2,5 έως 3,5 φορές, ανάλογα με τους άξονες
Από το τρίτο έτος και μετά, οι χρεώσεις για βαρέα οχήματα θα διαφοροποιούνται επιπλέον με βάση την παλαιότητα και τις εκπομπές ρύπων, με το κόστος να μπορεί να φτάσει έως και τετραπλάσιο των διοδίων για τα ΙΧ. Πρόκειται για πολιτική που ενσωματώνει περιβαλλοντικά κριτήρια και ενθαρρύνει τη χρήση πιο καθαρών οχημάτων.

Στη σύμβαση που έχει κατατεθεί στη Βουλή προβλέπεται ακόμη ότι «σε όλη την διάρκεια της περιόδου παραχώρησης, σε σχέση με τα τμήματα που λειτουργεί το ανοιχτό σύστημα διοδίων ο παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα να προτείνει με σχετική μελέτη που θα εγκριθεί επιπλέον θέσεις ανάπτυξης σταθμών διοδίων που θα εξασφαλίζουν βελτιστοποίηση της αρχής της χρέωσης αναλογικά με την διανυόμενη απόσταση».

In this article