Ερημώνει η Εγνατία Οδός

Κάθε χρόνο και λιγότερα αυτοκίνητα κινούνται στην Εγνατία Οδό σύμφωνα πάντα με τα επίσημα στοιχεία που παρουσιάζει το «Παρατηρητήριο» της εταιρίας. Ιδιαίτερα όσον αφορά τα πλέον πρόσφατα στοιχεία,...

Φταίνε και τα διόδια…
Όσον αφορά τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία από την κατασκευή των τεσσάρων πιο πρόσφατων σταθμών στην Εγνατία οδό (Τύρια, Μαλακάσι, Ανάληψη, Ίασμος), αυτές δεν μπορούν, σύμφωνα πάντα με το «Παρατηρητήριο», να αποτυπωθούν καθώς οι σταθμοί αυτοί άρχισαν να λειτουργούν μόλις το τελευταίο δίμηνο του 2011. Ωστόσο από μια πρώτη επεξεργασία των στοιχείων στα τέσσερα οδικά τμήματα προκύπτει ότι η λειτουργία των διοδίων είχε ως αποτέλεσμα περαιτέρω μείωση της κυκλοφορίας κατά 15%-25%. Αυτή εκτιμάται ότι οφείλεται είτε στη μη πραγματοποίηση κάποιων μετακινήσεων που πραγματοποιούνταν πριν τη λειτουργία των σταθμών  (ιδιαίτερα στα τμήματα σταθμών διοδίων της δυτικής Εγνατίας)  είτε στην εκτροπή μέρους της κυκλοφορίας
στο ελεύθερο διοδίων εναλλακτικό δίκτυο (ιδιαίτερα στα τμήματα των σταθμών διοδίων Ανάληψης και Ιάσμου)… Και όλα αυτά, την ώρα που υπάρχει Κοινή Υπουργική Απόφαση που αναφέρει πως την 1η Ιανουαρίου του 2013 θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία ένας νέος σταθμός διοδίων στη Μουσθένη. Και παρά τις περί του αντιθέτου δεσμεύσεις, ουδείς φαίνεται να ασχολείται σοβαρά με ένα θέμα με το οποίο κάποιοι ως εκ θαύματος θα αρχίσουν να ασχολούνται λίγες μέρες πριν… τα εγκαίνια 

Λιγότερα Ι.Χ. αλλά περισσότερα φορτηγά
Σταθερή και σε κάποιες περιπτώσεις αυξημένη εμφανίζεται η κίνηση βαρέων οχημάτων στην Εγνατία σε αντίθεση με τα Ι.Χ. Σύμφωνα με τα συλλεχθέντα στοιχεία,  το ποσοστό των βαρέων οχημάτων το 2011 σημείωσε αύξηση σε σχέση με το 2010 στην πλειοψηφία των τμημάτων της Εγνατίας Οδού. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως το τμήμα Αγ. Σίλας – Άσπρη Άμμος είναι μεταξύ των τμημάτων της Εγνατία Οδού, με τη μεγαλύτερη κίνηση φορτηγών.

Επιστροφή σε επίπεδα 2004…
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα και τους σχετικούς πίνακες που παρουσιάζονται, στα ανατολικά τμήματα της Εγνατίας Οδού (Α/Κ Αγ.  Ανδρέα –  Κήποι), όπου η πλειοψηφία τους είχε αποδοθεί στην κυκλοφορία πριν από το 2004 και επομένως ήδη το 2004  χρησιμοποιούνταν και από τη διαμπερή κυκλοφορία, μπορεί κάποιος παρατηρώντας τα διαχρονικά στοιχεία των μετρήσεων να συμπεράνει ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος έφτασε στη μέγιστη τιμή του το 2009, ενώ το 2011, μετά από δυο περίπου έτη οικονομικής κρίσης, μειώθηκε στα επίπεδα των ετών 2004-2005… Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στη διαδρομή Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Μέτσοβο – Γρεβενά, για την οποία η Εγνατία Οδός λειτούργησε πλήρως το 2009. Ορισμένα τμήματα κατά τα πρώτα έτη λειτουργίας τους είχαν πολύ χαμηλούς φόρτους καθώς εξυπηρετούσαν κυρίως την τοπική κυκλοφορία, ενώ πλέον με την ολοκληρωμένη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου προσελκύεται και εξυπηρετείται πλήρως η διαμπερής κυκλοφορία.

Οι εργαζόμενοι τάσσονται κατά της ιδιωτικοποίησης
Για σημαντική διαφυγή εσόδων από το δημόσιο, που δεν αποκλείεται να αγγίξει ακόμα και τα 2 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη 30ετία, και μάλιστα από τα διόδια κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδό με αφορμή τις διαδικασίες που έχουν ήδη ξεκινήσει με στόχο την ιδιωτικοποίηση της εταιρίας. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης Τύπου ειπώθηκε πως το «Μνημονιακό παιχνίδι» που εδώ και καιρό παίζεται γύρω από την εταιρία έχει πολλά ενδιαφέροντα σημεία. Χαρακτηριστικό αυτό που αναφέρει πως τα δάνεια που βαρύνουν την εταιρία δεν θα τα αναλάβει ο παραχωρησιούχος με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι εργαζόμενοι μάλιστα υποστήριξαν ότι τεχνηέντως διογκώνεται το κόστος της λεγόμενης «βαριάς» συντήρησης της Οδού, ώστε ο ιδιώτης να πετύχει καλύτερη συμφωνία, αν και η Εγνατία -που έχει σχεδιαστεί να έχει διάρκεια ζωής 120 χρόνων- δεν πρόκειται να χρειαστεί τέτοιες εργασίες, πριν την παρέλευση 40 και πλέον χρόνων…  Παράλληλα οι εργαζόμενοι υπενθύμισαν ότι έχουν ήδη  γίνει προσφυγές  τόσο στο ΣτΕ, κατά της απόφασης της αρμόδιας Διυπουργικής Επιτροπής για τη μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ των δικαιωμάτων περιουσιακών στοιχείων της Εγνατίας, όσο και στην Ε.Ε. για το θέμα των διοδίων.

 

Γιάννης ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
www.evdomi.gr

In this article

Join the Conversation